Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Největší plovoucí těleso na Zemi

Největší plovoucí těleso na Zemi

Antarktida, ledovec - nejvitší plovoucí tileso na Zemi (prosinec 2004)
V Antarktidě se 13. prosince 2004 ulomil na ostrově Ross obrovský ledovec známý jako B-15A Iceberg. Nyní je největším plovoucím tělesem na naší planetě. Tento obrovský kus ledu (3.000 km2) svou velikostí odpovídá Libereckému kraji nebo polovině kraje Moravskoslezského. Američtí vědci odhadli, že obsahuje dostatečnou zásobu sladké vody, která by stačila na 80 let pro celé povodí Nilu v Egyptě.

Zástupce Nového Zélandu v Antarktidě Lou Sanson řekl, že se kra pohybuje směrem od McMurdo Sound do Rossova moře, ale v současnosti uzavřela úžinu a zablokovala námořní dopravní cestu, kterou používají tři vědecké stanice (USA, Itálie a Nový Zéland).

Ohrožena je i kolonie tučňáků, protože mláďata by mohla vyhladovět během několika příštích týdnů. Ledovec přerušil potravní řetězec a prodloužil ho až na 180 km. Během tak dlouhé cesty tučňáci všechno jídlo spotřebují pro sebe a do hnízdiště mláďatům už nic nedonesou.

Poněvadž je ohrožen normální chod této části Antarktidy, byl vypracován alternativní plán, při němž by napříč ledovcem byl proražen 130km kanál.

Zdroj: ccn.com a earthobservatory.nasa.gov

Měsíc s Venuší.

Měsíc s Venuší v den slunovratu.