Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Neodhalená tajemství Venuše

Neodhalená tajemství Venuše

Jaká tajemství čekají na sondu Evropské kosmické agentury Venus Express až v roce 2005 dorazí k nejbližšímu planetárnímu sousedovi? Bližší nahlédnutí slibuje sledovat planetu, která je navzdory některým společným rysům od Země zcela odlišná. Jaká tajemství čekají na Venus Express?

Země  Venuše
vzd. od Slunce (mil. km)  149,6  108,2
hmotnost (1024kg) 5,976  4,87
průměr (km)  12 713  12 102
hustota (kg.m-3)  5 520  5 250
povrchová teplota (°C)  22  480
doba rotace (den)  1  250
Venuše je často označována za dvojče Země, neboť je téměř stejně velká a hmotná jako Země. Na druhou stranu se Venuše zdá být naprosto odlišnou planetou. Vědci se velmi potěšeni možností sledovat zblízka tuto zamračenou, podivnou planetu. Po 150ti denním letu od Země zaparkuje Venus Express na oběžné dráze okolo Venuše. Oběžná dráha sondy povede nad póly planety, jeden oběh bude trvat 10-16 hodin.

První zvláštností Venuše se kterou se sonda setká je její magnetické pole. Je tak slabé, že částice urychlené Sluncem - známé jako sluneční vítr - se planetě nevyhnou jako v případě Země. Místo toho nepřetržitě bombardují horní vrstvy atmosféry Venuše. Vědci se zajímají o děje, které při této interakci probíhají.

Samotná atmosféra skrývá mnoho hádanek. Hakan Svedem, vědec pracující na Venus Express říká "Atmosféra Venuše je v slunečním systému zcela jedinečná. Je tedy velmi důležité pochopit procesy, které tam probíhají." Znalosti o chování atmosféry Země nám při modelování atmosféry Venuše příliš nepomohou. Jak to, že planetu tak podobnou Zemi obklopuje zcela odlišně se chovající atmosféra? Silná atmosféra vytváří extrémně silný skleníkový efekt. Z tohoto důvodu je na povrchu Venuše teplota vyšší než teplota v peci. Ve výšce 60 km vane vítr o rychlosti více než 400 kilometrů za hodinu. Tento vítr způsobuje rotaci atmosféry. Bohužel nevíme, co tak zvanou super-rotaci způsobilo.

Další hádankou je nezvyklá zpětná rotace Venuše. Venuše se otáčí v opačném směru než Země a většina ostatních planet v slunečním systému. Rychlost rotace je také neobvykle pomalá - jedna otočka trvá 250 pozemských dní. Současné počítačové modely naznačují, že Venuše dříve rotovala stejným směrem jako Země, ale její hustá atmosféra ji postupně zpomalovala a způsobila současnou pomalou, zpětnou rotaci.

Pokud budeme přemýšlet o povrchu planety, nezbavíme se dalších tajemství. Jsou na Venuši aktivní vulkány? Je povrch planety tvořen jedinou deskou, nebo se skládá z kontinentálních desek, které plavou na částečně roztavených horninách podobně jako je tomu na Zemi? Víme, že Venuše je stará přibližně 4 miliardy let, ale vlastní povrch není starší než 500 milionů let! Jak je toto možné? Došlo ke změně povrchu? Pokud ano, jak k tomu došlo?

Pravděpodobně nejzajímavějším fenoménem na Venuši je její atmosféra těsně nad super-rotační vrstvou. Tato vrstva ve výšce více než 80 kilometrů absorbuje ultrafialové záření. Neexistuje žádné patrné vysvětlení této záhady. Někteří vědci předpokládají mračna mikrobů využívajících ultrafialové záření k zatím neznámému procesu fotosyntézy.

Na vysvětlení čeká velké množství zvláštností, které čekají na vysvětlení. Jak říká Hakam Svedham - "Venus Express rozšíří náš současný pohled na Venuši. Budeme jí jako planetě rozumět mnohem více."