Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Nová metoda pro zjišťování planet
redakce II Vytisknout článek

Nová metoda pro zjišťování planet

Astronomové z Arizonské university otestovali nově vyvinutou metodu pro zjišťování přítomnosti planet u cizých hvězd. Takové planety není možné pozorovat přímo, protože jsou přezářeny blízkou hvězdou. Trik spočívá v použití nové metody zvané nulling interferometry, která umožní odečíst záření hvězdy a ponechá pouze záření planety. Technika byla vyzkoušenana dalekohledu MMT a testovacím objektem byla hvězda Belelgeuze. Po odečtení záření hvězdy bylo možné pozorovat slabý prachový disk. O nové metodě informuje článek v časopise Nature ze 17. září.
Zdroj: Tisková zpráva university ze dne 16. září.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd