Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Nově objevené komety na jaře 2015
Marek Biely Vytisknout článek

Nově objevené komety na jaře 2015

Kometa Lovejoy s planetární mlhovinou M76
Autor: Libor Šmíd

S opožděním přinášíme informace o objevech komet letos v dubnu. Celkově byly objeveny 4 nové komety a ve druhém návratu byly zpozorovány další dvě vlasatice. AU třetí se znovuobjevení potvrdilo. O které se jednalo? Více zjistíte v článku.

Byla to kometa P/1994 N2 (McNaught-Hartley), znovuobjevená už 29. června 2014 dalekohledem PanSTARRS při jasnosti 21,0 mag. Pozorování však nebylo potvrzeno nikým až do letošního 31. března, kdy kometu úspěšně odpozorovala jihoafrická observatoř MASTER s jasností 18,2 mag. Kometa tedy po těchto pozorováních dostala nejprve provizorní označení P/2014 M6 a poté i číslo 318 do katalogu očíslovaných krátkoperiodických komet, takže její označení bylo změněno na 318P/McNaught-Hartley. Při aktuálním návratu toto těleso prolétne perihelem letos 22. října, a to ve vzdálenosti 2,45 AU od Slunce. Zjasní nejspíše k 15 mag (letos v září), vizuálního dosahu se tedy pravděpodobně jen velmi těsně nedočká. Co se ostatních komet týče, tak dvě z nově objevených nalezl dalekohled PanSTARRS, jednu pak pozorovatel Terry Bressi a observatoř MASTER. Znovuobjeveny byly také dvě komety, na jejímž objevu se podílel slavný astronom Robert McNaught, jedna z nich nese pouze jeho jméno a ta druhá má před ním ještě observatoř Catalina.

Právě ta druhá z výše zmíněných komet byla kometou P/2015 G1. Takto tedy znělo alespoň její provizorní označení. Předtím se jednalo o kometu P/2008 S1 (Catalina-McNaught) a provizorní označení P/2015 G1 velice brzy nahradilo číslo do katalogu očíslovaných krátkoperiodických komet (319). Finální název komety tedy zní 319P/Catalina-McNaught. Kometa byla znovuobjevena 5. dubna sondou NEOWISE, v té době měla rovných 19 mag. Do perihelu se dostane 1. července letošního roku, kdy bude 1,20 AU daleko od Slunce. Tou dobou dosáhne i maximální jasnosti, bude to však pouze okolo 16 mag, takže se do vizuálního dosahu s velkou pravděpodobností nepodívá.

První dubnová objevená kometa byla C/2015 G2 (MASTER). O této kometě není potřeba sdělovat mnoho informací, jak jste se totiž mohli dočíst už dříve, kometa je již po maximu jasnosti. V něm dosáhla letos v květnu 6 mag a stala se nádherným objektem pro triedry, naneštěstí jen pro pozorovatele z jižní polokoule. Od nás zatím vůbec viditelná nebyla a tak tomu zůstane do začátku září, kdy se vyhoupne na ranní oblohu při jasnosti 13 mag (objekt pro větší dalekohledy). Tato kometa byla objevena poměrně pozdě a při vysoké jasnosti, konkrétně 7. dubna s jasností 10,7 mag. Perihelem prolétla letos 23. května ve vzdálenosti 0,78 AU od Slunce.

Dalším nově objeveným tělesem byl původně asteroid 2015 GX. Ten však následně prokázal kometární aktivitu a jeho označení tak bylo změněno na kometární C/2015 GX (PanSTARRS) podle dalekohledu, který asteroid objevil. Právě teleskopem PanSTARRS byla tato kometa ještě jako planetka objevena 8. dubna při jasnosti 20,0 mag. V perihelu se octne letos 26. srpna, a to ve vzdálenosti 1,97 AU od Slunce. Zjasní nejlépe na 18 mag, vizuální viditelnosti se od ní tedy nedočkáme.

Následující nově objevenou kometou je C/2015 H1 (Bressi), která byla nalezena Terrym Bressim z observatoře Kitt Peak 20. dubna s jasností 18,2 mag. Nejblíže Slunci se dostala už 28. března letošního roku, to byla od naší mateřské hvězdy 1,93 AU daleko. Maximální jasnosti ovšem vlivem přiblížení se k Zemi dosahuje až někdy v těchto dnech, jedná se však pouze o hodnotu kolem 17 mag a protože kometa začne v příštích dnech slábnout, nemůžeme ani od ní očekávat vizuální viditelnost.

Typově naprosto odlišným tělesem je kometa C/2015 H2 (PanSTARRS), nalezená velmi známým dalekohledem 24. dubna při jasnosti 19,7 mag. Tato kometa prolétne perihelem až 12. září 2016, a to 4,95 AU daleko od Slunce. Není proto divu, že v maximu jasnosti zhruba o měsíc dříve nedosáhne více než 17 mag a tím pádem se nestane objektem pro vizuální pozorování.

Poslední kometou ve výčtu je opět kometa znovuobjevená. A je to s ní ještě daleko zajímavější. 18. dubna totiž L. Allen a D. James z observatoře Cerro Tololo objevili planetku 2015 HC10 s jasností 22,4 mag. Tento objekt posléze projevil kometární aktivitu a jelikož se ukázal být objektem krátkoperiodickým, změnilo se dosavadní označení na P/2015 HC10. Kometa byla následně ztotožněna s jinou kometou, a to P/2004 R1 (McNaught). Tato kometa byla ztracená, poněvadž nebyla při svém návratu v roce 2010 vůbec nalezena. A protože byla nyní kometa nalezena jako asteroid, je jasné, že její aktivita není přílišná. Kometa dostala číslo 320 do katalogu očíslovaných krátkoperiodických komet, definitivně tedy bude označena jako 320P/McNaught. Kometa v tomto návratu proletí perihelem letos 7. srpna, a to ve vzdálenosti 0,98 AU od Slunce. Kam až zjasní je vzhledem k aktivitě jádra otázkou, podle současného vývoje by mohla dosáhnout 14 mag během letošního září, čímž by se snad dostala i do vizuálního dosahu. Opravdu ovšem nesmíme zapomínat na nízkou aktivitu jádra, kvůli níž by kometa mohla silně zklamat.

[1] Databáze komet Seiichi Yoshidy