Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Objevené a znovuobjevené komety v červenci 2015
Marek Biely Vytisknout článek

Objevené a znovuobjevené komety v červenci 2015

Ilustrační foto - kometa C/2012 X1 (LINEAR), jak ji zachytil Michael Jäger
Autor: Michael Jäger

Jestliže byl počet v červnu nalezených komet velmi nízký, v červenci jej můžeme nazvat nejlépe slovem katastrofální. Objevena byla pouze jedna kometa, stejně jako o měsíc dříve pak nebyla žádná kometa znovuobjevena. Příběh vývoje dráhy této nově nalezené komety je ovšem velmi zajímavý, pojďme si jej tedy přiblížit.

Kometa byla objevena ve druhé polovině července. V nalezení zabodoval dalekohled PanSTARRS.

Označení nového přírůstku mezi již známé komety je C/2015 O1 (PanSTARRS). Tato kometa byla nalezena 19. července při jasnosti 19,6 mag. Pouze po dvou dnech strávených na stránce The Possible Comet Confirmation Page byla zveřejněna kometární podstata tělesa. A obyvatelé severní polokoule se mohli radovat. Datum průletu přísluním bylo vypočteno na začátek února 2017, ale co především, jeho vzdálenost byla stanovena na pouhých 1,04 AU od Slunce. Vypadalo to na velice nadějnou kometu pro začátek roku 2017, odhady maxima jasnosti hovořily až o 6 mag, čímž by se kometa dostala do pohodlného dosahu malých triedrů, a to navíc vysoko nad obzorem na večerní obloze. Co více si přát. Snad už jenom pouhým okem viditelnou kometu za krásných teplých letních večerů.

Nic takového ovšem v dohledu není, a jak už to s kometami chodí, tak ani idylka s kometou C/2015 O1 (PanSTARRS) netrvala příliš dlouho. Datum perihelu bylo oddáleno až na 7. února 2018, podstatné však je, že jeho vzdálenost se navýšila až na 3,55 AU od Slunce. Nadšení tím pádem rázem vystřídalo zklamání. Neuvidíme kometu malými triedry, ale se současnými odhady, které hovoří o maximu jasnosti kolem 13 mag, na ni budeme potřebovat pravděpodobně velké dalekohledy s průměrem objektivu 30 cm a více. Navíc dráha je spočítána ne jako předtím z pozic na obloze během dvou dnů, nýbrž za období dlouhé celý jeden měsíc. Těžko si tedy představit, že by ještě došlo k nějakým velkým změnám. Ale není všem dnům konec. Jiná nadějná kometa může být objevena velice brzy.

[1] Kometární web Seichi Yoshidy

Narodil se 23. 5. 1998 v Brně. V podstatě od malička se zabývá astronomií, nejvíce pak kometami, které jej uchvátily zejména díky příletu jasné C/2011 L4 (PanSTARRS) v roce 2013. Komety pozoruje vizuálně a provádí jejich odhady jasnosti. Zároveň o nich píše články pro astro.cz, kommet.cz a exospace.cz. Mezi jeho další zájmy patří ještě meteorologie a sport. Kontaktovat jej můžete na e-mailu biely.marek@seznam.cz.

Štítky: Nové komety