Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Objevené a znovuobjevené komety v červnu 2015
Marek Biely Vytisknout článek

Objevené a znovuobjevené komety v červnu 2015

Ilustrační foto - kometa C/2012 K1 (PanSTARRS) na snímku od Damiana Peache
Autor: Damian Peach

Ačkoliv v červnu nastupuje na severní polokouli, kde se nachází většina observatoří objevujících komety, léto, na objevech nových komet se to pravděpodobně z hlediska krátké, v některých místech až chybějící astronomické noci nepodepsalo. Během měsíce byly nalezeny pouze 4 nové komety, což je letos zatím nejhorší počin. Žádná kometa tentokrát nebyla znovuobjevena. Podívejte se na podrobnosti ohledně komet, které byly v červnu odpozorovány teprve poprvé.

V první polovině června byla objevena jenom 1 kometa, která se navíc zpočátku jevila pouze jako asteroid. Tři další se podařilo nalézt ve druhé polovině měsíce. Zajímavá je skutečnost, že všechny 4 komety nesou název havajského teleskopu PanSTARRS.

Jak už bylo zmíněno, vůbec první kometa, u níž se v červnu zjistila kometární podstata, byla objevena ještě jako asteroid s označením 2015 LC2. Stalo se tak 7. června při jasnosti 19,9 mag. Přibližně o týden později přišla zpráva, že planetka se shoduje s novou potenciální kometou na stránkách The Possible Comet Confirmation Page. Asteroid byl tedy přejmenován na kometu C/2015 LC2 (PanSTARRS). U ní se zjistilo, že již prolétla perihelem, a to letos 24. dubna ve vzdálenosti 5,89 AU od Slunce. Maximální jasnosti podle všeho dosáhla už v květnu, a to kolem 19 mag. Od té doby pouze slábne a tak to bude pokračovat, vizuálně ji tím pádem zajisté nespatříme.

Dalším úspěchem pro havajský dalekohled byla kometa C/2015 M1 (PanSTARRS). Ta byla nalezena 20. června, když měla jasnost 19,8 mag. Podle orbitálních elementů proletěla perihelem 15. května letošního roku, a to 2,09 AU daleko od Slunce. V maximu jasnosti je až někdy v těchto dnech, má podle všeho něco kolem 18 mag. To na vizuální viditelnost samozřejmě nestačí a už ani stačit nebude, kometa totiž začne pozvolna slábnout.

Následující kometa, P/2015 M2 (PanSTARRS), je krátkoperiodická. Objevena byla 28. června při jasnosti 20,0 mag. V perihelu se octne letos 22. října, a to ve vzdálenosti 5,92 AU od Slunce. Kometa bude mít maximum jasnosti letos v září, kdy by mohla dosáhnout 19 mag. Vizuální dosah tedy opět nečekejme.

Krátký výčet v červnu nalezených komet uzavírá objekt s označením C/2015 M3 (PanSTARRS). Tato kometa byla objevena 29. června s jasností 20,1 mag. Přísluním proletí letos 25. srpna, a to ve vzdálenosti 3,55 AU od Slunce. I v maximu jasnosti bude v srpnu, dosáhne ovšem také pouze 19 mag, takže ani u této komety nemůžeme očekávat viditelnost v běžně dostupných dalekohledech.

[1] Databáze komet Seiichi Yoshidy

Narodil se 23. 5. 1998 v Brně. V podstatě od malička se zabývá astronomií, nejvíce pak kometami, které jej uchvátily zejména díky příletu jasné C/2011 L4 (PanSTARRS) v roce 2013. Komety pozoruje vizuálně a provádí jejich odhady jasnosti. Zároveň o nich píše články pro astro.cz, kommet.cz a exospace.cz. Mezi jeho další zájmy patří ještě meteorologie a sport. Kontaktovat jej můžete na e-mailu biely.marek@seznam.cz.

Štítky: Nové komety