Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Objevené a znovuobjevené komety v listopadu 2015
Marek Biely Vytisknout článek

Objevené a znovuobjevené komety v listopadu 2015

Kometární ohony a stopy hvězd

Předposlední měsíc roku 2015, listopad, se z hlediska nově nalezených komet docela podařil. Velké oblohové přehlídky zachytily celkem 6 komet, které před tímto měsícem ještě nikdy nebyly zpozorovány. Žádná kometa tentokrát nebyla znovuobjevena což znamená, že katalog očíslovaných krátkoperiodických komet v sobě i nadále obsahuje 330 vlasatic. Chcete se o v listopadu objevených kometách dozvědět více? Pak pokračujte v čtení tohoto článku.

Listopad byl poněkud netradiční zejména v tom, že všechny v něm objevené komety si mezi sebe rozdělily pouze dvě observatoře, a to půl na půl. U tří nálezů se vyznamenal tradiční hledač komet, dalekohled PanSTARRS na Havaji. Další tři pak objevili pozorovatelé z observatoře Catalina Sky Survey. Čtyři komety byly vyhledány v první polovině měsíce a mají tak v označení písmeno V, s W pro druhou polovinu listopadu přišly do povědomí astronomů další dvě komety. Jedna kometa, která byla v listopadu objevena, má navíc i vcelku slušný potenciál do budoucna.

Začneme však jednou trochu vzdálenější kometou. Dne 2. listopadu byla při jasnosti 20,2 mag objevena kometa C/2015 V1 (PanSTARRS). Přísluním má proletět až 17. prosince 2017, a to ve vzdálenosti 4,27 AU od Slunce. Maximum jasnosti je v plánu už na říjen toho roku, kometa by v tu dobu mohla dosáhnout přibližně 15 mag. U nás bude na podzim 2017 pozorovatelná ve výborných pozorovacích podmínkách, je tedy možné, že se na chvíli octne i ve vizuálním dosahu.

Mnohem zajímavější kometou je ale C/2015 V2 (Johnson). Tu objevil J. A. Johnson z observatoře Catalina Sky Survey 3. listopadu a její jasnost odhadl na 17,1 mag. Kometa má být v perihelu 12. června 2017, kdy bude nějakých 1,64 AU daleko od Slunce. V červnu 2017 se taktéž přiblíží Zemi na zhruba 0,8 AU, což z ní udělá poměrně jasný objekt, jenž by mohl právě někdy na přelomu jara a léta toho roku dosáhnout jasnosti až 7 mag a stát se tak relativně snadným cílem i pro malé triedry. Pozorovací podmínky pro tuto kometu budou u nás skvělé, kometa se v době maximální jasnosti bude pohybovat v souhvězdí Pastýře (Boo) a později Panny (Vir), odkud se v průběhu července 2017 přesune do Hydry (Hya) a na jeho konci pak definitivně zmizí z naší oblohy. Kometa je od nás pozorovatelná i nyní (i když ještě není ve vizuálním dosahu), do maxima jasnosti ji z našich zeměpisných šířek uvidíme takřka nepřetržitě.

To kometa C/2015 V3 (PanSTARRS), objevená 2. listopadu při jasnosti 21,8 mag, je a i bude podstatně slabší. Perihelem prolétla již 24. listopadu letošního roku ve vzdálenosti 4,24 AU od Slunce a předpokládalo se, že někdy v tom čase dosáhne maxima jasnosti okolo 20 mag. Kometa však předvedla outburst a zjasnila na 18 mag, od té doby ale pozvolna slábne. Není vyloučeno, že se zjasnění bude opakovat, na vizuální viditelnost této komety to však nejspíše stačit nebude.

Dalším zásahem pro dalekohled PanSTARRS je kometa C/2015 V4 (PanSTARRS). Ta byla nalezena 3. listopadu, když měla jasnost 20,4 mag. Nejblíže Slunci bude 25. srpna 2016, a to až 5,47 AU daleko. V maximu jasnosti by měla být až v březnu 2017, kdy dosáhne 19 mag, to jí ovšem na vizuální pozorovatelnost nepostačí.

Kometa C/2015 W1 (Gibbs) byla objevena 18. listopadu při jasnosti 18,7 mag A. R. Gibbsem z observatoře Catalina Sky Survey. Perihelem proletí 17. května 2016 ve vzdálenosti 2,23 AU od Slunce. Maximální jasnosti dosáhne již v březnu, odhadovaných 17 mag ji však mezi vizuálně viditelné komety nezařadí.

Poslední kometa, která byla objevena v listopadu, je jako jediná z výčtu tohoto měsíce krátkoperiodická. Nese označení P/2015 W2 (Catalina) a objevili ji J. A. Johnson a G. J. Leonard z observatoře Catalina Sky Survey. Jasnost odhadli na 18,8 mag. Bylo zjištěno, že kometa proletěla přísluním již letos 30. září, kdy se nacházela 2,68 AU daleko od Slunce. V maximu jasnosti ale byla až na začátku prosince, dosáhla nějakých 18 mag, vizuálně viditelná tedy nebyla a vzhledem k tomu, že už začíná slábnout, se tato skutečnost minimálně v tomto návratu již ani nestane.

Narodil se 23. 5. 1998 v Brně. V podstatě od malička se zabývá astronomií, nejvíce pak kometami, které jej uchvátily zejména díky příletu jasné C/2011 L4 (PanSTARRS) v roce 2013. Komety pozoruje vizuálně a provádí jejich odhady jasnosti. Zároveň o nich píše články pro astro.cz, kommet.cz a exospace.cz. Mezi jeho další zájmy patří ještě meteorologie a sport. Kontaktovat jej můžete na e-mailu biely.marek@seznam.cz.

Štítky: Komety 2015, Kometa