Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Phobos se vynořil ze tmy

Phobos se vynořil ze tmy

sonda Mars Express, ze vzdálenosti 200 km
Sonda Mars Express pořídila 22. srpna 2004 kamerou HRSC (High Resolution Stereo Camera) zatím nejdetailnější snímek Marsova měsíce Phobos. Byl vyfotografován ze vzdálenosti asi 200 km. Vědci doufají, že objasní původ sítě rýh, které sahají na tomto měsíci od rovníku až k pólu.

Planeta Mars má 2 měsíce - Phobos a Deimos, které v roce 1877 objevil americký astronom Asaph Hall. Deimos (z řečtiny "Hrůza") je asi poloviční než Phobos a nachází se na vzdálenější oběžné dráze. Phobos (z řečtiny "Strach") je větší ze dvou Marsových měsíců a má nepravidelný tvar o rozměrech 27 x 19 km. Obíhá blíže planety, třikrát během jednoho marťanského dne. Jeho dráha je tzv. "spirála smrti", protože se pomalu po spirální dráze přibližuje k Marsu. Srážka s touto planetou se očekává za několik miliónů let.

Existují dvě teorie na vznik Marsových měsíců. Jedna předpokládá, že se jedná o zachycené kamenné planetky. Tmavá barva odpovídá uhlíkatým chondritům. Podle druhé teorie se jedná o zbytky po rozpadlém měsíci, který kdysi kroužil kolem Marsu.

Zdroj: BBC news a ESO Mars Express

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.