Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Planetka Toutatis se blíží - uvidíte ji?

Planetka Toutatis se blíží - uvidíte ji?

Koncem září prolétne v blízkosti Země planetka 4179 Toutatis. K nejtěsnějšímu přiblížení - na vzdálenost 0,011 AU (1,6 mil. km) - dojde 30. 9., největší jasnosti - 8,9 mag - ale planetka dosáhne o dva dny dříve. Bohužel bude v té době již hluboko na jižní obloze, a tudíž z našich zeměpisných šířek nepozorovatelná. Přesto se ji ale můžete pokusit spatřit i pomoci menšího dalekohledu (např. velkého Sometu) již mnoho dní předem. Dvanácté magnitudy totiž dosáhne již 11. září a bude nadále zjasňovat. Měli byste se ale o její spatření pokusit co nejdříve, jedenáctého bude již na deklinaci -16° a 26.9. klesne až na -32°.

Vyhledávací mapky (pro přehlednost rozděleny na dvě části) naleznete zde: 11.9.04 - 24.9.04, 24.9.04 - 26.9.04. Polohy planetky jsou v nich vyznačeny vždy s odstupem 6-ti hodin, pro 0h SELČ je vždy zobrazeno i datum. Polohy jsou vyznačeny pro pozorovatele z Prahy, při dané vzdálenosti planetky je ale posun pro jiná místa v republice prakticky nepostřehnutelný. U každé mapky jsou rovněž uvedeny základní údaje o poloze (planetka se bude pohybovat souhvězdím Kozoroha a Mikroskopu), magnitudě, elongaci a okamžiky východu, svrchní kulminace a západu.

Vizuálním pozorovatelům může ale planetka způsobit (nepříjemné) překvapení. Uváděné magnitudy totiž odpovídají určité střední hodnotě, počítané z předpokladu kulového tvaru. Skutečný tvar planetky je ale značně nepravidelný (nejdelší osa měří 4,6 km, nejkratší 1,9 km a osa kolmá k těmto dvěma má délku 2,4 km), a navíc ještě planetka nerotuje kolem jediné osy, ale vykonává v prostoru poměrně komplikovaný pohyb, nazývaný volná precese. Výsledkem je, že magnituda se může poměrně značně měnit, i více než půl magnitudy pod či nad uváděnou hodnotu. Nelze ale očekávat, že spatříte v dalekohledu nějaké "blikání" planetky, protože hlavní periody těchto změn jsou asi 7,4 a 3,1 dne.

Další podobná šance (pro pozorovatele na severní polokouli možná ještě lepší) na spatření Toutatise bude až na konci roku 2012, tak si letos dejte záležet.

Petr Scheirich

Mgr. Petr Scheirich, Ph.D. (*1979) je český astronom a popularizátor astronomie. Zabývá se především meziplanetární hmotou a malými tělesy Sluneční soustavy. Tohoto času je zaměstnán v Astronomickém ústavu AV ČR v Ondřejově, a to v Oddělení meziplanetární hmoty. Dále je členem sdružení Amatérská prohlídka oblohy a Společnosti pro meziplanetární hmotu. Ve volném čase se vášnivě zabývá astronavigací a historií navigace, a to i jako aktivní námořník. Více na jeho stránkách.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.