Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Planetky amatérskými dalekohledy

Planetky amatérskými dalekohledy

Nemáte rádi pozorování statických objektů? Rádi vyhledáváte podle mapek a zakreslujete do hvězdných polí? Rádi vymýšlíte strategii pozorování objektů, které třeba dalších deset let nebudete mít možnost spatřit? Nebo se "jen" chcete stát členy Millenium Clubu? Pokud máte dalekohled o průměru 10 cm (např. Somet binar), můžete během následujících deseti let napozorovat celkem 168 planetek do 11. magnitudy.

Millenium club je neoficiální spolek lidí, kteří již v dalekohledu viděli více než tisíc planetek (v tom případě ovšem limit do 11. magnitudy nestačí, ale lze to brát jako trénink). V současnosti je jeho členy pouze něco přes 10 lidí na světě.

Pokud si chcete vyzkoušet pozorování planetek, či Vás dokonce celá věc nadchne natolik, že se rozhodnete věnovat se jí systematicky, můžete začít právě dnes. V současné době je na obloze z našich zeměpisných šířek pozorovatelných (pomineme-li rušící Měsíc) 12 planetek do 11. magnitudy. Tento počet kolísá v průběhu týdnů a měsíců zhruba mezi hodnotami 10 a 20, zástupci tohoto souboru se ale pochopitelně průběžně mění. Jedním z nich bude v blízké době i blízkozemní planetka Toutatis (mapky pro její vyhledání brzy zveřejníme).

Co je pro pozorování planetek třeba udělat? Navštivte web Planetky amatérskými dalekohledy, kde naleznete:

• Aktuální přehledy pozorovatelných planetek
  • Vyhledávací a zakreslovací mapky s efemeridou
  • Přehled pozorovatelných planetek pro nejbližších deset let
  • Další informace o tom, jak vlastně planetky pozorovat

Petr Scheirich

Mgr. Petr Scheirich, Ph.D. (*1979) je český astronom a popularizátor astronomie. Zabývá se především meziplanetární hmotou a malými tělesy Sluneční soustavy. Tohoto času je zaměstnán v Astronomickém ústavu AV ČR v Ondřejově, a to v Oddělení meziplanetární hmoty. Dále je členem sdružení Amatérská prohlídka oblohy a Společnosti pro meziplanetární hmotu. Ve volném čase se vášnivě zabývá astronavigací a historií navigace, a to i jako aktivní námořník. Více na jeho stránkách.

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.