Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Počasí na Marsu

Počasí na Marsu

Mars

Sonda Mars Express dorazí k Marsu v prosinci 2003, krátce poté dosedne přistávací modul Beagle 2 na povrch "rudé planety". Jaké prostředí lze očekávat? Co víme o počasí na Marsu?

V průběhu čtyř let bude Mars Express na Zemi zasílat meteorologické informace, což nám umožní zpřesnit současné modely Marsovského počasí. Tyto informace použijeme při přípravě následujících misí k Marsu - i pro případné přistání člověka ma Marsu.

Pracovníci ESA nyní intenzivně pracují na modelech počasí na Marsu. Byl vyvinut globální model, který využívá stejných principů jako předpověď počasí na Zemi. Mars Expres poskytne důležitá data ke kalibraci modelu. Jeho přístroje budou také hledat podpovrchovou vodu, ta hraje důležitou roli v otázce existence života na Marsu.

Zima na Marsu bude podobná té na Zemi, jen bude studenější. Beagle 2 zažije studená rána a chladná, zamračená odpoledne. Některé mraky budou tvořeny krystalky ledu, ale většina se bude skládat z krystalků oxidu uhličitého "suchého ledu". Teplotu lze očekávat pod -125°C, ale díky nízké vlhkosti nebudeme na Marsu svědky "bílých Vánoc".

Teploty v létě dosahují ve dne 0°, v noci -80° - počasí srovnatelné se zimou v Antarktidě. Díky vyšší teplotě přes léto roztaje suchý led tvořící Marsovy polární čepičky. Průměrná hustota atmosféry vzroste na hodnoty obvyklé ve výšce 25 000m nad Zemí.

Ani zesílená letní atmosféra není dostatečnou ochranou před kosmickou radiací - UV, rentgenovým a gamma zářením a proudu nabitých částic. Pro případné návštěvníky bude životně důležitá předpověď intenzity škodlivého záření.

Na Zemi jsme velmi dobře chráněni magnetickým štítem - magnetosférou. Bohužel, Mars nemá globální magnetické pole a jeho povrch tak není chráně před slunečním větrem (proud nabitých částic, který je zvláště silný při slunečních erupcích). Protony obsažené ve slunečním větru mohou způsobit dlouhodobé poškození organizmu.

Důvod vymizení Marsova magnetického pole před 4000 miliony let není dostatečně objasněn. Od té doby není Mars chráněn před účinky ničivého slunečního větru. Díky tomu je současná atmosféra Marsu silná asi jako 1% atmosféry Země.

ESA

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.