Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Průlet potenciálně hazardního asteroidu 2006 VV2 v blízkosti Země

Průlet potenciálně hazardního asteroidu 2006 VV2 v blízkosti Země

2006_vv2.jpg
Na přelomu března a dubna proletěl v blízkosti naší Země PHA asteroid typu Apollo. I když se nejednalo o rekordně těsný průlet – asteroid se přiblížil na minimální vzdálenost 8.8 LD ( lunar distance t.j. průměrné vzdálenosti Země – Měsíc ) - byl vzhledem k předpokládanému rozměru 1.5 kilometru nezvykle jasný.

V době největšího přiblížení se jeho jas pohyboval kolem 10. mag. a nebýt Měsíce téměř v úplňku pohybujícího se v ve vzdálenosti necelých 30 stupňů a rychlé změny polohy objektu na obloze , šlo by o velmi snadný cíl . V podmínkách , kdy se díky lehkému zákalu a blízkému Měsíci pohybovala MHV okolo 3. magnitudy, už vyhledání asteroidu 16-cm refraktorem úpické hvězdárny tak snadné nebylo. O jeho vizuální pozorování jsme se pokusili 30. března ve 20 h UT, kdy se asteroid pohyboval v blízkosti bety Malého lva, necelých 10 hodin před největším přiblížením k Zemi. Po několika minutách pozorování se asteroid prozradil vlastním pohybem, který byl ve chvílích, kdy míjel blízkou hvězdu zřetelný už po několika desítkách vteřin. Skupinka pozorovatelů ve složení Mirek Černý, Jiří Kordulák, Zdeněk Gotwald a Libor Vyskočil se pak mohla kochat pohledem na vzácného návštěvníka . Přiložený snímek pořízený 30. března v 19 h 36 m UT 0.3- m dalekohledem a CCD kamerou ST- 7 úpické hvězdárny ukazuje dráhu , kterou asteroid urazil během 120 s expozice. Animaci zachycující pohyb asteroidu v průběhu deseti minut najdete na obsupice.cz.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd