Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Původ komety 67P je starší, než se očekávalo
Marek Biely Vytisknout článek

Původ komety 67P je starší, než se očekávalo

Kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko na jednom ze snímků sondy Rosetta
Autor: ESA/Rosetta

Ačkoliv je mise sondy Rosetta a modulu Philae na kometě 67P/Churyumov-Gerasimenko a kolem ní již dávno minulostí, vědci i nadále analyzují data, která byla touto misí nasbírána. Nyní došli k zajímavému zjištění týkajícího se původu komety.

Podle dat se zdá, že kometu tvoří až ze 40 % organický materiál, a to velmi starý. Mohlo by se jednat o hmotu dokonce starší, než je celá naše Sluneční soustava. Tato hmota nejspíše pochází z mezihvězdného prostoru. O její existenci svědčí tzv. diffuse interstellar bands (DIB), což jsou organické molekuly složené z dusíku, vodíku, kyslíku a uhlíku. Ty jsou schopny absorbování záření astronomických objektů a kromě komet se vyskytují také na planetách. Tam se postupně přeměňují v důsledku chemických reakcí, v kometách pak pravděpodobně zůstávají v původním stavu.

Dá se předpokládat, že mimo jiné i na těchto poznatcích z mise Rosetta budou vědci stavět i v budoucnu. Další výzkum zmíněných organických molekul nám může pomoci nejen se dozvědět více o původu komet, ale také se posunout dále v řešení otázek vzniku života na Zemi či zkoumání možného života jinde ve vesmíru.

[1] Článek na stránkách vesmir.stoplusjednicka.cz
[2] Článek na stránkách sciencedaily.com

Převzato: Stránky Společnosti pro MeziPlanetární Hmotu

Narodil se 23. 5. 1998 v Brně. V podstatě od malička se zabývá astronomií, nejvíce pak kometami, které jej uchvátily zejména díky příletu jasné C/2011 L4 (PanSTARRS) v roce 2013. Komety pozoruje vizuálně a provádí jejich odhady jasnosti. Zároveň o nich píše články pro astro.cz, kommet.cz a exospace.cz. Mezi jeho další zájmy patří ještě meteorologie a sport. Kontaktovat jej můžete na e-mailu biely.marek@seznam.cz.

Štítky: Kometa Churyumov-Gerasimenko, 67p

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Tisíce hvězd

Panorama z 12 snímků, minutová expozcie jak na oblohu tak na popředí, vyjímkou je postava, tu jsem vyfotil na 30 sekund, zesvětlil a odebral šum. Nikon d750 + 50mm 1.8 na Star Adventurer montáži.