Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Rozložení vody a metanu se na Marsu významně překrývají

Rozložení vody a metanu se na Marsu významně překrývají

methane-concentration2.jpg
Nedávné rozbory dat získaných sondou Mars express (ESA) odhalují, že koncentrace vodní páry a metanu v atmosféře Marsu se významně překrývají. Tohoto výsledku bylo dosaženo průzkumem atmosféry Planetárním Fourierým spektrometrem (PFS).

PFS pozoroval tuto shodu zejména ve vrstvě nalézající se 10 - 15 kilometrů nad povrchem planety. Vodní pára se ale nachází ve vyšších koncentracích také blízko u povrchu a to ve třech velkých rovníkových regionech: Arabia Terra, Elysium Planum a Arcadia-Memnonia. Koncentrace jsou zde dva až třikrát vyšší než v ostatních zkoumaných regionech. Tyto oblasti vyšší koncentrace vodní páry také odpovídají oblastem kde již dříve sonda Odyssey (NASA) zjistila několik desítek centimetrů pod povrchem výskyt vodního ledu.

Nová hloubková analýza dat z PFS také potvrdila, že metan není v atmosféře rozptýlen stejnoměrně, ale že je koncentrovaný v některých oblastech. Tým PFS zjistil, že oblasti nejvyšších koncentrací metanu se významně překrývají s oblastmi, kde byly zjištěny i vyšší koncentrace vodní páry a podpovrchový led. Tato prostorová korelace mezi vodní párou a metanem se zdá ukazuje na jejich společný podzemní zdroj.

Počáteční úvahy počítají s podzemní vrstvou ledu. Mohlo by to být vysvětleno např. ledovými plotnami uloženými hlouběji pod povrchem, které se díky geotermálnímu teplu rozpouští a voda, vodní pára a další látky se přemisťují blíže k povrchu, kde opět zmrznou kvůli velmi nízkým povrchovým teplotám. Je však potřeba dalších pozorování , aby se plně rozumělo vztahům mezi ledem a přítomností a rozložením vodní páry a metanu v atmosféře.

Jinak řečeno, je potřeba zjistit, zda mohou geotermální procesy vynášet vodní páru a další plyny, jako třeba metan, směrem k povrchu, zda může pod povrchem existovat voda jako kapalina, zda v takové vodě může existovat nějaká forma bakteriálního života a pokud ano, zda takovýto život produkuje metan a další plyny a uvolňuje je vzhůru k povrchu a pak do atmosféry. Otázek je zatím více než odpovědí.

Spektrometr PFS ale objevil v atmosféře Marsu také stopy dalších plynů. Zpráva o těchto objevech se právě dokončuje. Další výzkumy ukáží, zda výskyt těchto plynů bude rovněž korespondovat s vodou a metanem a pomůže tak odpovědět na zatím nezodpovězené otázky. Ve vztahu k těmto pozorováním mohou být navíc upraveny i budoucí mise k Marsu, aby poskytly více podkladů k vyřešení tohoto problému.

Zdroj: ESA tiskové zprávy

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.