Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Sedmiletého chlapce údajně zasáhl meteorit

Sedmiletého chlapce údajně zasáhl meteorit

Údajné meteority a zranění, které měly způsobit Autor: YouTube/Niall Bradley/CBS12
Údajné meteority a zranění, které měly způsobit
Autor: YouTube/Niall Bradley/CBS12
Koncem listopadu 2013 se v médiích objevila zpráva, že meteorit zasáhl malého chlapce. Podle ní k události došlo v obci Loxahatchee, která se nachází v jihovýchodní části amerického státu Florida. Sedmiletý Steven Lippard si zde právě hrál na příjezdové cestě před domem se svou novou krabicí s nářadím, když jej něco udeřilo do hlavy. Začal silně plakat a jeho otec Wayne zjistil, že má ošklivou ránu na hlavě, která naštěstí příliš nekrvácela. Chlapec se brzy uklidnil a chtěl si jít zase hrát, ale otec jej raději vzal do nemocnice na ošetření a pozorování. Nechtěl poranění hlavy zanedbat, protože Steven trpí jistou formou autismu. Lékař ránu vydesinfikoval a stáhl třemi malými sponkami.

Poté se otec vrátil na příjezdovou cestu a pátral po možné příčině úrazu. Uvažoval o tom, jestli se Steven nezranil sám během hry, nebo zda jej nemohl zasáhnout například odpálený golfový míček či nějaký předmět uvolněný z letadla. Prohledal okolí místa, kde se chlapec v momentě incidentu pohyboval a narazil na jednu zvláštnost. Na cestě k domu, v oblasti o průměru necelý metr, leželo několik drobných kamínků, které se na první pohled odlišovaly od ostatních. Největší z nich byly asi o velikosti hrášku. V tu chvíli Wayna napadlo, že by se mohlo jednat o meteority, které sem dopadly a přitom způsobily Stevenovo poranění. Sesbíral je a odnesl na Floridskou Atlantskou univerzitu (Florida Atlantic University) k bližšímu prozkoumání. Zde zjistili, že objekty jsou kovové a vykazují magnetickou aktivitu. K ověření, zda opravdu pocházejí z meziplanetárního prostoru, však škola neměla potřebné vybavení. Wayne Lippard je proto chce nechat podrobit dalšímu, podrobnějšímu, výzkumu. O tom, že nalezené předměty jsou meteority, je však přesvědčen.

Zda se opravdu jedná o meteority, pokus o podvod nebo "novinářskou kachnu" se dá těžko posoudit. Dostupných informací je poměrně málo a nedají se spolehlivě ověřit. Popis události vyšel jen na některých zpravodajských (případně bulvárních) stránkách, nikoli na odborných webech, což nepůsobí příliš věrohodně. Nikde se také nepíše o tom, že by byl v té době nad Floridou pozorován nějaký jasný objekt na obloze.

Když zapátráme v minulosti, zjistíme, že podobných zásahů člověka meteoritem se už mělo odehrát údajně minimálně několik desítek. Problém je v tom, že téměř nikdy nebyly doloženy z dostatečně seriózních zdrojů. Podrobnosti si můžete přečíst v článku "Mohou meteority zabíjet?" Bude asi nejlepší, když tento případ uzavřeme konstatováním, že jako možného viníka nehody nemůžeme meteorit zcela jednoznačně vyloučit, ale nezdá se to příliš pravděpodobné.

Převzato: Hvězdárna a planetárium Plzeň, novinky na Facebooku

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd