Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Srazí se planetka s Marsem?

Srazí se planetka s Marsem?

asteroid-browse.jpg
Astronomové monitorují dráhu 50m planetky, která bude křížit oběžnou dráhu Marsu na začátku roku 2008. Pozorování analyzovaná v JPL ukazují, že objekt by se mohl 30. ledna v poledne našeho času nacházet ve vzdálenosti 48 000 km od Marsu.

Aktuální šance na srážku je 1 : 10000. (9. 1. 2008)

trajektorie.jpg
„Nyní je planetka 2007 WD5 asi uprostřed cesty mezi Zemí a Marsem, ke kterému se přibližuje rychlostí asi 45 000 km/h,“ řekl Don Yeomans (Near Earth Object Office, JPL). „Doufáme, že během příštích pěti týdnů shromáždíme z observatoří více informací, abychom mohli ještě více zpřesnit dráhu planetky.“

Observatoře na celém světě hledají a sledují planetky a komety, které procházejí blízko naší Země. Program NASA „Near Earth Object Observation Program“, obvykle nazývaný „Spaceguard“ („kosmická hlídka“), má za úkol vyhledávat potenciálně rizikové objekty pro naši planetu.

Planetka 2007 WD5 byla objevena 20. listopadu 2007 v rámci projektu Catalina Sky Survey (NASA), protože její oběžná dráha prochází blízko Země. Ale další pozorování ukázala, že pro naši Zemi nebezpečná není, ale mohla by se srazit s Marsem.

Kvůli nynější nejistotě určení dráhy existuje šance 1 : 75, že planetka 2007 WD5 se s Marsem srazí. Pokud by k této události došlo, stalo by se to v pásu širokém asi 800 km, táhnoucím se napříč planetou, severně od roveru Oportunity.

meteorit.jpg
„Odhadujeme, že takové dopady se vyskytují na Marsu každých asi tisíc let,“ řekl Steve Chesley (JPL). „Kdyby 2007 WD5 dopadla 30. ledna na Mars, vypočítali jsme, že by to bylo rychlostí 48 000 km/h a vytvořil by se kráter o průměru půl míle (asi 800 m).“ Rover Opportunity nyní zkoumá kráter přibližně stejné velikosti.

Při takové srážce by se mohly uvolnit asi tři megatuny energie. Vědci si myslí, že událost srovnatelné velikosti se na Země odehrála v roce 1908 na Sibiři, tehdy se ale Tunguzský meteorit s velkou pravděpodobností rozpadal v atmosféře.

Zdroj: www.jpl.nasa.gov

Přehled událostí na obloze od 21. 8. do 27. 8. 2017. Měsíc bude v novu, nastává americké úplné zatmění Slunce. Jupiter mizí večer na západě. Saturn je za soumraku nad jihozápadem. V druhé polovině noci uvidíme Neptun a Uran. Ráno se ukazuje Venuše. Aktivita Slunce je střední a je co pozorovat. Po čtveřici startů raket v minulém týdnu očekáváme další dva starty, kterým bude dominovat start Falconu 9 s družicí Formosat-5. Rusové při výstupu na iSS vyzkoušeli nový skafandr.

Částečné zatmění Měsíce 7.8.2017