Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Svět planetek na Kleti
Jana Tichá Vytisknout článek

Svět planetek na Kleti

Hvězdárna Kleť zve o letošních letních prázdninách do Světa planetek. Jmenuje se tak právě připravená nová výstava.

Zajímá vás hledání dosud neznámých planetek, asteroidy křižující dráhu Země, tajuplná obří tělesa v ledových končinách sluneční soustavy, planetky z dálky i planetky zblízka očima kosmických sond, pozoruhodné objevy nového kleťského projektu KLENOT či jména, která jihočeští astronomové vybírají stovkám svých objevů?

Výstava SVĚT PLANETEK je vlastně obrazovou encyklopedií výzkumu planetek složenou z nejnovějších poznatků astronomů celého světa včetně dlouhodobého výzkumného programu Observatoře Kleť v jeho domovském prostředí. Výstava zpestří a rozšíří tradiční exkurze pro veřejnost na Kleti v letní sezóně.

Astronomové z Kleti vybírali z těch nejkvalitnějších zdrojů - unikátní pozemské fotografické a elektronické CCD snímky planetek byly pořízeny dalekohledy na Kleti. Snímky z kosmického prostoru pocházejí z kosmických sond NASA a Hubblova kosmického dalekohledu. Výstava v moderním grafickém řešení spojuje vědecké poznatky získané prostřednictvím nejmodernější techniky s pohledem na záhady i krásy vesmíru.

Termín výstavy je červenec a srpen 2004 v rámci exkurzí pro veřejnost na Kleti. Otevřeno bude každý den kromě pondělí. Jednotlivé prohlídky začínají od 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30 a 15:30 hodin. Exkurze navíc k  výstavě SVĚT PLANETEK jako už tradičně zahrnou ukázky astrofotografií dalších objektů noční oblohy včetně Galerie komet a za jasného počasí pozorování Slunce se slunečními skvrnami dalekohledem. Celou exkurzí provázejí odborní pracovníci a spolupracovníci hvězdárny, pro zahraniční návštěvníky i cizojazyčně.

Výstava SVĚT PLANETEK byla připravena v rámci Grantového programu na podporu rozvoje cestovního ruchu v Jihočeském kraji pro rok 2004.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.