Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Uranův měsíc Triton se ohřívá
redakce II Vytisknout článek

Uranův měsíc Triton se ohřívá

Pozorování provedená Hubbleovým kosmickým dalekohledem ukazují, že největší měsíc planety Uran, Trito, je výrazněteplejší, než byl v době průletu sondy Voyager v roce 1989. Tento ohřev způsobuje, že se část zmrzlého dusíku na povrchuměsíce odpařuje a výrazně zahušťuje jeho tenkou atmosféru. Teplota za posledních 9 let vzrostla z 37 K na 39 K. Srovnatelný nárust by v případě Země znamenal velké klimatické změny. Triton je však mnohem jednodušší tělesoa vědci věří, že jim umožní snadněji studovat vliv takovýchto změn. Ohřev by mohl být způsobený sezónními změnamijižní polární čepičky. Na jižní polokouli měsíce totiž nastává léto, období opakující se každých několik set let.
Zdroj: STScI Press Release z 24. června.

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.