Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  ÚŽASNÝ NOVÝ ROK 2014 aneb střet s čerstvě objeveným a naštěstí malým asteroidem!

Autorka u 1,5m dalekohledu kterým bylo těleso 2014 AA objeveno Autor: J. Tichá, M. Kočer. M. Tichý
Autorka u 1,5m dalekohledu kterým bylo těleso 2014 AA objeveno
Autor: J. Tichá, M. Kočer. M. Tichý
Jen několik hodin po začátku nového roku 2014 objevili naši planetkoví arizonští kolegové z Mt. Lemmon Survey (pozorovatel R. A. Kowalski) na CCD snímcích pořízených 1,5m reflektorem blízkozemní asteroid typu Apollo. V Minor Planet Center obdržel označení 2014 AA jako první objev roku 2014. Toto první „dítko“ nového roku se ovšem projevilo velmi nekonformně.

1,5m dalekohled na Mt. Lemmon Autor: J. Tichá, M. Kočer. M. Tichý
1,5m dalekohled na Mt. Lemmon
Autor: J. Tichá, M. Kočer. M. Tichý
Je prakticky jisté, že asteroid 2014 AA dnes 2. ledna 2014 (přesněji 2014 1 2,2 ± 0,4) vstoupil do zemské atmosféry, jak prokázaly nezávislé výpočty Billa Graye, expertů z Minor Planet Center a JPL (Steve Chesley). Podle Chesleyho jsou možná místa dopadu široce distribuována, s největší pravděpodobností v oblouku táhnoucím se ze Střední Ameriky do východní Afriky, nejpravděpodobněji u pobřeží západní Afriky s časem dopadu 2014 leden 2,10.

M. Tichý u CCD 1,5m dalekohledu, kterým bylo těleso 2014 AA objeveno Autor: J. Tichá, M. Kočer. M. Tichý
M. Tichý u CCD 1,5m dalekohledu, kterým bylo těleso 2014 AA objeveno
Autor: J. Tichá, M. Kočer. M. Tichý
Je velmi nepravděpodobné, že by asteroid 2014 AA přežil vstup do atmosféry neporušený. Celý tento případ je srovnatelný a to i velikostí tělesa s malým, několikametrovým asteroidem 2008 TC3, který dopadl do súdánské pouště v říjnu 2008 a jehož zbytky byly nalezeny jako meteority.

Jde tak o další, už druhý příklad malého asteroidu na kolizní dráze pozorovaného ještě před vstupem do atmosféry naší Země.

(zdroj: MPEC 2014-A02, G. V. Williams)
Snímky: J. Tichá, M. Kočer, M. Tichý

Převzato z www.planetky.cz

Další informace (anglicky)

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem