Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Voda na Měsíci?

Voda na Měsíci?

Misíc - jižní pól, obsah vody
V okolí jižního pólu se nachází
mnoho kráterů, kam nesvítí Slunce.
Na Měsíci se možná nachází mnohem více vody, než uvádějí starší studie. Vědci z USA zdvojnásobili odhad plochy, která je v permanentním stínu a odhadli zásoby vody na miliardy tun. Výskyt vody na měsíčním povrchu je důležitý pro případnou výstavbu základny na Měsíci. Astronauti by vodu mohli používat jako zdroj vodíku a kyslíku pro raketové motory.

První zmínky o velkém množství vody na Měsíci přinesla sonda Lunar Prospektor v roce 1998. Tehdy nalezená voda se nacházela v okolí měsíčních pólů. Tato pozorování potvrdila nejistá měření sondy Clementine z roku 1996, která objevila vrstvu ledu v některých hlubokých kráterech v okolí jižního pólu.

Voda na Měsíci mohla vydržet pouze na místech, kam nesvítí Slunce. Průměrná teplota měsíčního povrchu je −23°C. Na místech, kam dopadá sluneční záření je mnohem tepleji - průměrná denní teplota je 107°C . Na místech, kam nikdy nedopadá sluneční záření teplota nikdy nepřesahuje −230°C. V těchto místech se mohla udržet voda, která se tam dostala při dávných dopadech meteoritů a jader komet.

Voda, která se nacházela na osvětlených místech se vypařila a unikla z dosahu Měsíční gravitace. Vzhledem k slabé měsíční gravitaci si Měsíc neudrží atmosféru, ve které by se tato vodní pára mohla nacházet.

Zdroj: Nature

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.