Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Vyhledávací mapky pro průlet planetky 2012 DA14

Vyhledávací mapky pro průlet planetky 2012 DA14

Orientační mapka letu planetky 2012 DA14. Autor: Petr Horálek, Stellarium.
Orientační mapka letu planetky 2012 DA14.
Autor: Petr Horálek, Stellarium.
Během pátečního večera, 15. února, prolétne v blízkosti Země blízkozemní planetka 2012 DA14, pozorovatelná celkem snadno i malými dalekohledy. O planetce jsme informovali v tiskovém prohlášení č. 182. V tomto článku přinášíme slibované vyhledávací mapky, které Vám pomohou planetku na hvězdném pozadí nalézt.

Z ČR začne být planetka pozorovatelná po 21. hodině našeho času, kdy bude asi 16 stupňů vysoko nad východním obzorem. V následujících hodinách bude rychle stoupat nad obzor, zpočátku rychlostí zhruba půl stupňě za minutu. Ve 22:30 bude již 52 stupňů vysoko. Bude ale také slábnout. Do půl dvanácté, kdy její jasnost klesne na 10. magnitudu, by ale měla být pozorovatelná i malým dalekohledem, například triedrem.

Poznámka redakce: Mapka v úvodu článku je pouze orientační. Pro spolehlivé vyhledání planetky určitě použijte mapky dostupné v odkazech níže (příp. v kombinaci se snímkem v úvodu pro základní orientaci).

Vyhledávací mapky naleznete ke stažení zde:
[1] Formát PDF
[2] Formát PNG:
Podrobná orientační mapka
mapka pro 21:00 - 21:50 SEČ
mapka pro 21:50 - 22:50 SEČ
mapka pro 22:50 - 01:00 SEČ

Petr Scheirich

Mgr. Petr Scheirich, Ph.D. (*1979) je český astronom a popularizátor astronomie. Zabývá se především meziplanetární hmotou a malými tělesy Sluneční soustavy. Tohoto času je zaměstnán v Astronomickém ústavu AV ČR v Ondřejově, a to v Oddělení meziplanetární hmoty. Dále je členem sdružení Amatérská prohlídka oblohy a Společnosti pro meziplanetární hmotu. Ve volném čase se vášnivě zabývá astronavigací a historií navigace, a to i jako aktivní námořník. Více na jeho stránkách.

Štítky: 2012 DA14