Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Xenon v zemské atmosféře pochází z komet
Marek Biely Vytisknout článek

Xenon v zemské atmosféře pochází z komet

Kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko na snímku ze sondy Rosetta
Autor: ESA/Rosetta

Zdrojem těžkého xenonu v atmosféře Země jsou komety. S tímto zjištěním přišla sonda Rosetta, která zkoumala kometu 67P/Churyumov-Gerasimenko. Jedná se o další přelomový objev evropské sondy.

Xenon je prvek, který řadíme mezi vzácné plyny, jeho výskyt tak není zcela běžný. Ve vesmíru jej nalezneme například ve slunečním větru nebo v drobných kosmických objektech, mezi něž řadíme i asteroidy a komety. Zatímco na zmíněných místech najdeme xenon ve "standardní" podobě, v zemské atmosféře je tomu jinak. I tam se sice nachází xenon, ale má více těžkých izotopů.

Důvodem této skutečnosti budou pravděpodobně komety. Zjistila to sonda Rosetta, která na konci roku 2014 zkoumala plyn uvolňující se z ledu komety 67P/Churyumov-Gerasimenko. Pokud tato kometa není něčím výjimečná, můžeme předpokládat, že xenon s těžkými izotopy dopravily do naší atmosféry právě komety. Složení xenonu vyskytujícího se u komety 67P/Churyumov-Gerasimenko je totiž totožné s tím v atmosféře Země.

Z komet se podle vědců dostalo do naší atmosféry přibližně 22 % xenonu v ní. Ale to jen formálně. O zbytek se postaraly meteory, což jsou rovněž úlomky komet...

Převzato: Stránky Společnosti pro MeziPlanetární Hmotu

Narodil se 23. 5. 1998 v Brně. V podstatě od malička se zabývá astronomií, nejvíce pak kometami, které jej uchvátily zejména díky příletu jasné C/2011 L4 (PanSTARRS) v roce 2013. Komety pozoruje vizuálně a provádí jejich odhady jasnosti. Zároveň o nich píše články pro astro.cz, kommet.cz a exospace.cz. Mezi jeho další zájmy patří ještě meteorologie a sport. Kontaktovat jej můžete na e-mailu biely.marek@seznam.cz.

Štítky: Kometa 67P, Kometa Churyumov-Gerasimenko, Xenon, Kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko