Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Z čeho jsou Leonidy?
redakce II Vytisknout článek

Z čeho jsou Leonidy?

Možný meteorický déšť Leonid, který by se mohl odehrát kolem 17. října, nedá spát majitelům a provozovatelům družicna oběžné dráze Země. Nikdo nedokáže předpovědět, jaké škody mohou způsobit. Do celé záležitosti nově promluvilastronom D. Steel ze Spaceguard Australia. Podle jeho modelu, založeném na pozorování nedávných komet Halle-Boppa Hyakutake, bychom měli být schopni detekovat pouze několik procent všech meteorů. Prach z obou komet byl bohatý na těkavé organické sloučeniny. Pokud by tomu tak bylo i u Leonid, nebylo by možné množství těchto meteorůpozorovat ani ve viditelném oboru ani radarem. Jiní astronomové ale namítají, že ani čistě organické meteory by neuniklynaší pozorosti, zvláště v případě Leonid, které mají velkou vstupní rychlosti do atmosféry (71 km/s). Článek vyšel v časopise Astronomy and Geophysics (vol. 39, p. 24).
Zdroj: www.newscientist.com.

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.