Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Zajímavý pohled na Saturnovy prstence

Zajímavý pohled na Saturnovy prstence

Saturnovy prstence
Americká kosmická sonda CASSINI (start 15. 10. 1997), která byla 1. 7. 2004 navedena na oběžnou dráhu kolem planety Saturn, posílá na Zemi další a další fotografie jak samotné planety, tak i jejích prstenců a měsíců. Připojený snímek byl pořízen 14. 6. 2007 ze vzdálenosti zhruba 1,6 miliónu km. Rozlišení snímku je přibližně 10 km na 1 pixel. Fotografie byla pořízena pomocí úzkoúhlé kamery ve viditelném světle.

V době pořízení snímku se sonda nacházela méně než jeden stupeň nad rovinou prstenců a „dívala“ se směrem na neosvětlenou stranu. Kromě jednotlivých prstenců se podařilo zachytit i dva malé měsíce, obíhající kolem planety Saturn (nacházejí na protilehlé straně než sonda).

Menší z měsíců – Pan – o průměru 26 km obíhá v oblasti Enckeovy mezery (na obrázku malá vzdálená tečka vpravo od středu obrázku). Na vnějším okraji úzkého prstence F se zřetelně značí poněkud větší měsíc Pandora (průměr 84 km). Lze jej spatřit zhruba uprostřed snímku.

Zdroj: saturn.jpl.nasa

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Tisíce hvězd

Panorama z 12 snímků, minutová expozcie jak na oblohu tak na popředí, vyjímkou je postava, tu jsem vyfotil na 30 sekund, zesvětlil a odebral šum. Nikon d750 + 50mm 1.8 na Star Adventurer montáži.