Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Zajímavý pohled na Saturnovy prstence

Zajímavý pohled na Saturnovy prstence

Saturnovy prstence
Americká kosmická sonda CASSINI (start 15. 10. 1997), která byla 1. 7. 2004 navedena na oběžnou dráhu kolem planety Saturn, posílá na Zemi další a další fotografie jak samotné planety, tak i jejích prstenců a měsíců. Připojený snímek byl pořízen 14. 6. 2007 ze vzdálenosti zhruba 1,6 miliónu km. Rozlišení snímku je přibližně 10 km na 1 pixel. Fotografie byla pořízena pomocí úzkoúhlé kamery ve viditelném světle.

V době pořízení snímku se sonda nacházela méně než jeden stupeň nad rovinou prstenců a „dívala“ se směrem na neosvětlenou stranu. Kromě jednotlivých prstenců se podařilo zachytit i dva malé měsíce, obíhající kolem planety Saturn (nacházejí na protilehlé straně než sonda).

Menší z měsíců – Pan – o průměru 26 km obíhá v oblasti Enckeovy mezery (na obrázku malá vzdálená tečka vpravo od středu obrázku). Na vnějším okraji úzkého prstence F se zřetelně značí poněkud větší měsíc Pandora (průměr 84 km). Lze jej spatřit zhruba uprostřed snímku.

Zdroj: saturn.jpl.nasa

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.