Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Zajímavý pohled na Saturnovy prstence

Zajímavý pohled na Saturnovy prstence

Saturnovy prstence
Americká kosmická sonda CASSINI (start 15. 10. 1997), která byla 1. 7. 2004 navedena na oběžnou dráhu kolem planety Saturn, posílá na Zemi další a další fotografie jak samotné planety, tak i jejích prstenců a měsíců. Připojený snímek byl pořízen 14. 6. 2007 ze vzdálenosti zhruba 1,6 miliónu km. Rozlišení snímku je přibližně 10 km na 1 pixel. Fotografie byla pořízena pomocí úzkoúhlé kamery ve viditelném světle.

V době pořízení snímku se sonda nacházela méně než jeden stupeň nad rovinou prstenců a „dívala“ se směrem na neosvětlenou stranu. Kromě jednotlivých prstenců se podařilo zachytit i dva malé měsíce, obíhající kolem planety Saturn (nacházejí na protilehlé straně než sonda).

Menší z měsíců – Pan – o průměru 26 km obíhá v oblasti Enckeovy mezery (na obrázku malá vzdálená tečka vpravo od středu obrázku). Na vnějším okraji úzkého prstence F se zřetelně značí poněkud větší měsíc Pandora (průměr 84 km). Lze jej spatřit zhruba uprostřed snímku.

Zdroj: saturn.jpl.nasa

Zodiakální světlo z Beskyd

Zodiakální světlo vyfocené krátce po astronomickém soumraku. Úprava - redukce světelného znečištění.