Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Zanikla kometa C/2015 F3 (SWAN)?
Marek Biely Vytisknout článek

Zanikla kometa C/2015 F3 (SWAN)?

Kometa C/2015 F3 (SWAN) na snímku Michaela Jägera krátce po objevu na konci března
Autor: Michael Jäger

Dne 21. března letošního roku byla objevena kometa C/2015 F3 (SWAN). O několik dnů později vyšla její předběžná dráha, jež se postupem času už víceméně neměnila. Zjistilo se, že kometa je již po průletu perihelem a že jej přežila. V následujících týdnech se ovšem začaly dít podivné věci.

Kometa proletěla perihelem letos 9. března, a to ve vzdálenosti 0,83 AU od Slunce. Pro většinu komet by tato vzdálenost od naší mateřské hvězdy nepředstavovala větší problém pro přežití, u komety C/2015 F3 (SWAN) tomu však bylo jinak. Dráha této komety je velice podobná dvěma jasným kometám minulosti - C/1988 A1 (Liller) a C/1996 Q1 (Tabur). Všechny tři komety tak byly kdysi dávno nejspíše jedním obřím tělesem. První jmenovaná průlet perihelem přežila, té druhé se to ale nepovedlo i přesto, že zjasnila až k 5 mag. Kometa C/2015 F3 (SWAN) měla v maximu jasnosti přibližně 10 mag, jednalo se tedy téměř jistě o menší těleso, než v případě vlasatice C/1996 Q1 (Tabur). Mnoho astronomů se tedy divilo přežití komety v dané vzdálenosti od Slunce. Dlouho se ovšem divit nemuseli.

Jen měsíc po maximu jasnosti, tedy ve druhé polovině dubna, se z komety stal tak difúzní objekt, že skoro neměla centrální kondenzaci. Velké množství vědců tohle přičítalo poměrně blízké vzdálenosti komety od Země; skutečnost je však taková, že kometa se Zemi nikdy nepřiblížila více než Slunci. Tato myšlenka tím pádem asi neměla opodstatnění. I přes vysokou difúznost si objekt stále držel jasnost kolem 10 mag, tedy v případě, když pozorovatel uviděl celou komu komety. Pak se ovšem stalo něco nečekaného. Stupeň kondenzace komety zůstával blízký nule, přitom začala dramaticky klesat její plošná jasnost. Do poloviny května kometa zeslábla z vizuálního dosahu a na počátku června jí některá měření dávala jasnost okolo 20 mag.

Takto kometa vypadala v polovině května. Najdete ji?

Kometa C/2015 F3 (SWAN) na fotce od Alexandra Baranskyho Autor: Alexander Baransky
Kometa C/2015 F3 (SWAN) na fotce od Alexandra Baranskyho
Autor: Alexander Baransky

Jestli se opravdu jednalo o zánik komety nebo nikoliv, už pravděpodobně nikdy nezjistíme. Zeslábnutí komety o 10 mag během nějakých 40 dnů je ovšem minimálně velmi podezřelé. Jisté je nyní akorát to, že kometa rozhodně není viditelná vizuálně a v posledních týdnech měla s jejím zachycením velké problémy i špičková technika. Kdo ví, jestli kometa není momentálně už i z jejího dosahu.

[1] Databáze komet Seiichi Yoshidy

Převzato: Společnost pro MeziPlanetární Hmotu

Narodil se 23. 5. 1998 v Brně. V podstatě od malička se zabývá astronomií, nejvíce pak kometami, které jej uchvátily zejména díky příletu jasné C/2011 L4 (PanSTARRS) v roce 2013. Komety pozoruje vizuálně a provádí jejich odhady jasnosti. Zároveň o nich píše články pro astro.cz, kommet.cz a exospace.cz. Mezi jeho další zájmy patří ještě meteorologie a sport. Kontaktovat jej můžete na e-mailu biely.marek@seznam.cz.

Štítky: C/1996 Q1 (Tabur), C/1988 A1 (Liller), C/2015 F3 (SWAN), Kometa SWAN, Zánik

Capu di Muru

Tohle místo je jedno z pár u korsického Ajaccia, kde se dá nafotit noční obloha bez smogu okolních vesnic a měst. Na pláž jsem se dostal za cca hodinu a půl od silnice. Hladina byla rozbouřená a kapky vody párkrát dosáhly i na stativ, ale celkových cca 20 minut na popředí vodu dokonale zklidnilo.