Úvodní strana  >  Články  >  Světelné znečištění  >  Atlas světelného znečištění
Pavel Koten Vytisknout článek

Atlas světelného znečištění

Dvě třetiny obyvatel naší planety, téměř všichni Američané a Evropané (ze států EU) nemají možnost vidět skutečně tmavou noční oblohu. V oblastech, kde žije polovina lidstva, nikdy není větší tma než při Měsíci ve čtvrti na výborném astronomickém místě. Celá jedna pětina obyvatel Země, z toho 2/3 Američanů a 1/2 Evropanů, nemůže nikdy vidět Mléčnou dráhu. To je jenom několik ze závěrů studie italských a amerických vědců věnované světelnému znečištění atmosféry. Tato studie byla vůbec první, která se nevěnovala pouze mapování přítomnosti světla v atmosféře, ale zabývala se i modely jeho rozptylu a odrazu na molekulách vodních par a dalších plynů. Výsledkem bylo mj. i zjištění, že i oblasti, které sami nejsou zdroji světelného znečištění, jsou jím postiženy. Součástí studie jsou i mapy znázorňující světelné znečištění na různých místech světa. Výsledky byly získány na základě dat pořízených v letech 1996-7 a sami autoři studie se obávají, že dnes je situace ještě horší. Autoři upozorňují, že obrovské zvýšení světelného znečištění je jednou z nejdramatičtějších změn odehrávajících se v našem životním prostředí.
Zdroj: Royal Astronomical Society Press Notice ze dne 13. srpna

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.