Úvodní strana  >  Články  >  Světelné znečištění  >  Radiožurnál:odpovědi Jana Hollana a Václava Koukala.

Radiožurnál:odpovědi Jana Hollana a Václava Koukala.

V úterý 29.1.2002 odpoledne odvysílal ČRo 1- Radiožurnál příspěvek Vlasty Valentové, ve kterém promluvil Jan Hollan z Hvězdárny a planetária M. Koperníka v Brně, Pavel Suchan z Hvězdárny a planetária hl. m. Prahy a starosta Svitav Václav Koukal. Následuje přepis části příspěvku - odpovědí Jana Hollana a Václava Koukala. Přepsal a za správnost přepisu ručí Pavel Suchan.

Vlasta Valentová (redaktorka)

O ekonomických úsporách má údaje Jan Hollan z Koperníkovy hvězdárny v Brně.

Jan Hollan (astronom, Sekce pro temné nebe České astronomické společnosti)

Existuje údaj pro Spojené státy mnohokrát citován a nikdy nebyl zpochybněný, že na svícení do vzduchu jde ročně miliarda nebo spíše dvě miliardy dolarů nebo teda na svícení zbytečnými škodlivými směry, kde světlo lidem vadí nebo přírodě. To je hodně ve Spojených státech a ten poměr je zhruba stejný i jinde na světě.

Vlasta Valentová (redaktorka)

Podle některých senátorů by to prý znamenalo značné investice z obecních rozpočtů. Václav Koukal, starosta Svitav, tedy města, kde v roce 1995 vyměnili 518 lamp veřejného osvětlení právě za ty ekologické, tu investici posuzuje takto.

Václav Koukal (starosta Svitav)

Jednak teda ta svítidla mají nižší energetickou náročnost při zachování světelných podmínek a pak také co je důležité, jsou velmi výrazně nižší náklady na údržbu těchto svítidel.Co je sekundárním, také jaksi průvodním jevem, že mají lepší osvětlovací parametry, to oslnění, které je standardní u běžných svítidel, tady není. V těch energetických nárocích, tak ta úspora je 50 procent.

radiozurnal 29.1.2002 (1.5M)

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.