Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy

Úkazy

Václav Kalaš Úkazy

Bolid nad Utahem proměnil noc v den

Bolid osvětlil zemi jako Slunce
Mimořádně jasný bolid prolétl 18. listopadu 2009 v době mezi 07:07:17 a 07:07:21 UT (7 minut po půlnoci místního času) nad středozápadní částí USA. Pozorovali jej lidé nejméně v osmi státech (Utah, Wyoming, Colorado, Idaho a další), kteří ve svých hlášeních uváděli, že se "noc na okamžik proměnila v den" a po nějaké době byl údajně slyšet výbuch, při kterém se otřásla zem. Během průletu byla obloha jasně modrá jako za denního světla a bolid vrhal velmi zřetelné stíny. Intenzita záře byla taková, že na několika místech čidla veřejného osvětlení vyhodnotila situaci jako východ Slunce a zhasla lampy.

Leonidy slibují nevídanou podívanou, žel především nad Indonésií

Leonidy v roce 2001 a rozpadající se stopa po bolidu.
Letošní maximum meteorického roje Leonidy bude silně ovlivněno vláknem prachu mateřské komety z roku 1466. Předpovědi slibují na večer 17. listopadu desetiminutový pík s frekvencí až 950 meteorů v hodině, nicméně v době, kdy bude radiant roje z našeho území jen několik stupňů nad obzorem. Proto se s vyhlídkou unikátního pozorovacího zážitku mnozí vydávají až do daleké Asie a Indonésie. Od nás, pokud se předpovědi vyplní, však zjista spatříme alespoň útržek této podívané.

Dva bolidy nad USA

Stopa po asteroidu nad San Franciscem
Během západu Slunce v sobotu 7. listopadu 2009 spatřila řada svědků v širokém okolí San Francisca na západě USA ohnivou kouli, letící po obloze. Stalo se tak kolem 17:10 hod. místního času, tj. 8. listopadu 1:10 UT. Podle popisů události se pohybovala pomalu a měla zelenobílou barvu. Jeden pozorovatel uvedl, že se během letu rozpadla na dvě části. Poté, co bolid pohasl, zůstala po něm dlouho viditelná kouřová stopa, kterou několik lidí vyfotografovalo. Byla mezi nimi i Gwen Wagy, jejíž manžel Chris prohlásil, že mu kroutící se stopa připomněla noční svítící oblak.

Tiskové prohlášení: Před otevřenou hvězdokupou Jesličky přejde planeta Mars

Mars v Jesličkách v roce 2008.
Na přelomu října a listopadu se na obloze odehraje poměrně zajímavé a do jisté míry i mimořádné nebeské divadlo. Planeta Mars bude přecházet před otevřenou hvězdokupou M44 v souhvězdí Raka. Tato krásná (a za dobrých podmínek i očima pozorovatelná) hvězdokupa je už odpradávna pro svůj vzhled přezdívaná "Včelí roj" nebo "Jesličky". Za dobrého počasí se planeta Mars především v noci ze 31. října na 1. listopadu 2009 postará o zážitek nejen astrofotografům, ale i široké veřejnosti. Už v malém dalekohledu se bude zdát, jakoby byla ve hvězdokupě ještě jedna jasná naoranžovělá hvězda navíc. Zároveň tak nastává nejlepší období pro pozorování "rudé planety", neboť koncem ledna 2010 se po dvou letech dostává do opozice se Sluncem.

Tiskové prohlášení České astronomické společnosti číslo 133 z 29. 10. 2009.

Černé Slunce v Číně, úryvky z cestovního deníku

dsc_0416.jpg
I když je nejdelší úplné zatmění tohoto století již přes tři měsíce minulostí, pro ty, kteří jej spatřili, je to stále ještě čerstvý zážitek. Mnoho fotografických dat a jiných materiálů se ještě zpracovává, mnoho ještě nebylo vyřčeno ani zapomenuto. S úspechem se již jednou chlubila VI. expedice SAROS, která se vydala do čínského městečka Hangzhou a na počasí měla obrovské štěstí. Už jsme vám představovali video (které naleznete i na konci tohoto článku), nicméně dnes přinášíme víc. Jde o to nejspontánnější, co může člen expedice nabídnout čtenáři - zápisky ze svého cestovního deníku ze dne zatmění...

Roman Mikušinec Úkazy

Orionidy 2009

2008100004.jpg
V noci z 20. na 21.10.2009 nastane maximum meteorického roja Orionidy. Predpokladá sa zvýšená aktivita roja, nakoľko sa blížime k vrcholu 12. ročného cyklu aktivity meteorického roja Orionidy.

"Tanec" planet na říjnové ranní obloze

Konjunkce planet s Měsícem.
Pro ty, kteří musí ráno časně do práce, či pro ty, kteří by si klidně kvůli pěkné podívané ráno přivstali, máme jeden tip. Od 3. do 18. října 2009 probíhá na ranní obloze "tanec", či odborněji vzájemná konjunkce, tří planet Sluneční soustavy - Merkuru, Venuše a Saturnu. Trojici nápadných objektů před rozbřeskem doplní 15. října i srpek Měsíce.

Web o zatměních nad územím ČR v mírně novějším hávu

Před dvěma lety jsme vás informovali, že pod správou Expresních astronomických informací vznikl internetový portál o nejbližších zatměních Slunce a Měsíce (nejen) nad územím České republiky. Pro více než očekávaný zájem o něj jsme se rozhodli věnovat mu ještě více péče a přinést vám tak žádané informace o těchto úchvatných nebeských úkazech, tedy především o těch viditelných přímo nad naším územím.

Roman Mikušinec Úkazy

Perzeidy 2009

dave-s1.jpg
Dňa 12. 8. 2009 nastane maximum meteorického roja Perzeidy, ktorý je snáď najznámejším meteorickým rojom na svete.

Polostínové zatmění Měsíce 6. srpna 2009 sledujte fotograficky

Letošní rok je na výrazná měsíční zatmění velmi chudý. Poslední výraznější zatmění nastalo 9. února, bylo polostínové a z našeho území se úkaz nedal téměř pozorovat. Obdobné zatmění nás čeká 6. srpna časně ráno a očima bude patrně téměř nepozorovatelné. Přesto úkaz doporučujeme pozorovat především majitelům digitálních fotoaparátů, neboť by se jim mohlo podařit největší fázi úkazu poměrně dobře zachytit.

Petr Sobotka Úkazy

Zákryt hvězdy Jupiterem ráno 4. srpna 2009

Hvězda 45 Cap se začíná schovávat za Jupiter
V noci ze 3. na 4. srpna v 0:58 našeho času zakryje planeta Jupiter skoro na dvě hodiny hvězdu 45 Capricorni. Její hvězdná velikost je 6,0 mag. Podobně jasnou hvězdu Jupiter zakryje až za více jak 100 let, takže si tento úkaz určitě nenechte ujít.

Karel Mokrý Úkazy

Mimořádné atmosférické úkazy v červenci 2009

nlc-2009-07-14-22-42.jpg
V průběhu posledních týdnů se na obloze dalo pozorovat několik zajímavých atmosférických úkazů - noční svítící oblaka, soumraky zabarvené při sopečné erupci Sarychev Peak. V článku Vám představíme soubor fotografií od čtenářů.
Kamil Hornoch Úkazy

Sledujte Jupitera po zásahu kometou

Jupiter zasažen kometou?
Včera v noci (22./23. 7.) se nám společně s Peterem Kušnirákem podařilo úspěšně odpozorovat tmavou skvrnu na Jupiteru vzniklou dopadem zatím neznámého tělesa (kometa či planetka) na "povrch" Jupitera.

Meteorit vs. pingpongový stůl

Kámen, který měl prorazit pingpongový stůl
Jen necelý měsíc poté, co se objevily informace o zasažení člověka meteoritem, přišla média s novou senzační zprávou. Tentokrát dokonce přímo z České republiky. Hovoří o tom, že na zahradu Jiřího Římana v Ostravě dopadl meteorit, který přitom prorazil pingpongový stůl. Kámen, který údajně díru způsobil, má velikost zhruba jako padesátikorunová mince a majitel jej našel ležet přímo pod stolem. Dušuje se, že díru sám nevytvořil, ani si příběh o meteoritu nevymyslel.

redakce Úkazy

Fotografie úplného zatmění Slunce v Číně 2009

dsc_0411.jpg
České výpravy hlásí z Číny různé zprávy. Některým astronomům zatmění propršelo, jiní ho viděli celé. Většinou se ale obávají o kvalitu fotografií narušenou oblačností a čínským smogem. To ale ukáže až detailní analýza po návratu do vlasti. Máme už první fotografie zatmění - podívejte se. Snímky budeme postupně přidávat!