Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  10. vesmírný týden 2015

10. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 4. března 2015 v 19:00 SEČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 2. 3. do 8. 3. 2015. Měsíc je kolem úplňku. Večer je dobře vidět jasná Venuše a slabší Mars na západě a Jupiter na východě. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká.

Měsíc bude v úplňku ve čtvrtek 5. března. V prvních březnových dnech se na obloze pohybuje poblíž Jupiteru.

Venuše (−4 mag) je velmi dobře viditelná jako jasná večernice nad západem. Slabší Mars (1,3 mag) je blíže obzoru. 4. března prochází Venuše jen 6 úhlových minut od planety Uran. Dva malinkaté kotoučky se proto s patřičným zvětšením dají pohodlně pozorovat v jednom zorném poli dalekohledu.
Jupiter (−2,5 mag) je viditelný celou noc. Úkazy GRS a měsíčků jsou v tabulce.
Ráno můžeme pozorovat Saturn (0,4 mag), který je za svítání 20 stupňů nad jihem.

3. 3. 22:30   2. 3. Europa zatmění konec 17:40
4. 3. 18:20   3. 3. Ganymed přechod měsíc (23:45) – 3:23
Ganymed přechod stín zač. 2:04
6. 3. 20:00   5. 3. Io přechod měsíc 21:52 – (0:09)
Io přechod stín 22:30 – (0:47)
8. 3. 21:35   6. 3. Io zákryt zač. 19:09
Ganymed zatmění konec 19:48
Io zatmění konec 22.07
Kallisto zákryt konec 22:24
Kallisto zatmění zač. 23:52
      7. 3. Io přechod měsíc konec 18:35
Io přechod stín konec 19:16
Europa přechod měsíc 21:43 – (0:38)
Europa přechod stín 23:06 – (2:01)

Aktivita Slunce zůstává nadále na velmi nízké úrovni. Ani v minulém týdnu skvrn nepřibylo, bude tedy velmi napínavé, zda se tato situace udrží delší dobu. Souvisí to pochopitelně s výskytem pouze malých skvrn na povrchu Slunce. Vývoj skvrn můžeme sledovat na aktuálním snímku SDO.

Kometa C/2014 Q2 (Lovejoy) se nyní nachází v souhvězdí Kasijopeji. O víkendu už nebude rušit Měsíc a kometa bude jeden a půl stupně od známé otevřené hvězdokupy NGC 457 Človíček.
Zajímavý objekt byl vidět v korónografu SOHO kolem 20. února. Jednalo se o malou rozpadající se kometku C/2015 D1 (SOHO). Poté, co se oblak hmoty vzdálil od Slunce, nachází se nyní na večerní obloze v souhvězdí Pegasa a jako jedněm z prvních se jej podařilo zachytit také českým astronomům. Rozpad není žádným překvapením. Zkušení astronomové jej předpovídali už v době objevu s tím, že mohlo jít jen o desítky metrů velkou hroudu. Kometa nepatřila do žádné z rodin komet, které se pravidelně objevují na snímcích SOHO, aby v drtivé většině vzápětí zanikly v žáru Slunce.

• Konec února a 1. březen patřil výstupům mimo kosmickou stanici ISS. Došlo během nich k úpravám stanice pro budoucí přistání amerických soukromých lodí.
  • Zimní Pleseck zažil další start rakety Sojuz. Vynesena byla vojenská mapovací družice.

• V noci na pondělí byl v plánu start rakety Falcon 9 v1.1 s dvěma družicemi na dráhu přechodovou ke geostacionární, což je další novinka pro tuto soukromou raketu poté, co například nedávno nesla vědeckou observatoř DSCOVR směrem k Lagrangeovu bodu L1. Uvidíme v týdnu, zda se start zdařil napoprvé. Sledujte například web SpaceX.

• 5. března 1950 (65 let) slaví narozeniny známá objevitelka komet Jean Mueller(ová). Na Mount Palomaru se stala první operátorkou (ženou) u dalekohledu, takže s objevy to pak nebylo tak složité. Její jméno najdeme u sedmi periodických z celkem 15 komet. Byla také první ženou, která mohla ovládat 2,5 metrový dalekohled na Mt. Wilsonu a byla také poslední, kdo vyjímal fotografickou desku z historické Schmidtovy komory na Mt. Palomaru, kde se pořizovaly slavné přehlídky oblohy (do roku 2000). Je také objevitelkou více než stovky supernov.

• Těsné setkání Marsu s Uranem
  • Výročí: Pioneer 5
  • Výročí: Simon Newcomb
  • Výročí: Percival Lowell
  • Výročí: Giovanni Schiaparelli
  • Výročí: Heidi Hammel(ová)

Doporučené odKazy

Mapa oblohy s úkazy v březnu ke stažení v PDF,

Štítky: Vesmírný týden, Mueller

Merkúr v maximálnej západnej elongácii

Merkúr 22 minút po východe nízko nad obzorom v súhvezdí Strelca (vľavo) a Saturn v nad kaplnkou sv. Rozálie v Štefanovej.