Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  11. vesmírný týden 2017

11. vesmírný týden 2017

Mapa oblohy 15. března 2017 v 19:00 SEČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 13. 3. do 19. 3. 2017. Měsíc je po úplňku. Venuše ve fázi srpku se pomalu úhlově blíží ke Slunci. Večer pokračuje také viditelnost planety Mars. Jupiter začíná být vidět celou noc, ale vrcholí až po půlnoci, ráno je nejvýše Saturn. Večerní obloha opět nabídne slabší komety. Na Floridě probíhá příprava tří raket ke startu. První na řadě by měl být Falcon 9 s družicí Echostar 23, následovat má Delta IV a Atlas V.

Měsíc je po úplňku. Poslední čtvrť připadá až na pondělí 20. února v 16:58 SEČ. V noci z úterý na středu bude poblíž Měsíce Jupiter.

Pozice Marsu, Venuše a Merkuru 19. 3. 2017 a v okolních dnech. Data: Stellarium

Venuše (–4,3 mag) mění fázi do úzkého srpku a blíží se úhlově ke Slunci (jak je vidět výše na obrázku). Slabší Mars (1,4 mag) je výše v souhvězdí Berana.
Jupiter (–2,4 mag) vychází už před 21. hodinou, nad jihem vrcholí až před druhou hodinou. Stále jej najdeme v Panně poblíž nejjasnější hvězdy Spica. Úkazy měsíčků a průchody Velké červené skvrny (GRS) najdete v tabulce níže.
Saturn (0,5 mag) je nejlépe vidět na ranní obloze, na jihu je kolem šesté.

13. 3. 2:30, 22:25   12. 3. Io přechod stínu 22:50 – (1:02)
Io přechod měsíce 23:27 – (1:36)
16. 3. 0:05   13. 3. Ganymed zákryt konec 22:15
Io zákryt konec 22:44
18. 3. 1:40; 21:30   17. 3. Europa zatmění zač. 22:54

Aktivita Slunce je nyní opravdu velmi nízká, kotouč je pochopitelně beze skvrn. V ostrém kontrastu s tím vídáme fotografie polárních září z polárních oblastí. Březen je prostě polárním zářím nakloněn, bez ohledu na to, zda nastávají erupce, nebo ne. Aktuální pohled na Slunce nabízí družice SDO.

Večerní obloha opět pozve k pozorování komet. V nabídce je krátkoperiodická 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák a dlouhoperiodická C/2015 V2 (Johnson). Kometa 41P se pohybuje pod zadními koly Velkého vozu, kometa Johnson je stále v horních partiích Herkula. Celkovou situaci kolem 20:30 SEČ i detaily poloh nabízí mapky níže.

Mapky s polohami komet v 11. týdnu 2017. Data: Guide 9

• Falcon 9 už má za sebou statický zážeh, který proběhl 10. března. Předpokládáme tedy, že ke startu s družicí Echostar 23 by mohlo dojít 14. března. Tentokrát půjde o dosud nejtěžší náklad dopravený na dráhu přechodovou ke geostacionární, takže není v plánu přistání prvního stupně.
  • V noci na úterý 7. března úspěšně odstartovala raketa Vega s družicí Sentinel 2B. ESA tak má na podobné oběžné dráze dvě družice sloužící k dálkovému průzkumu Země.

• 17. března 2002 (15 let) odstartovala na svou misi dvojice satelitů GRACE (Gravity Recovery and Climate Experiment). Jak z názvu vyplývá, jejich úkolem bylo měřit odchylky gravitačního pole Země a studovat rozložení vody na Zemi. Měření drobných odchylek gravitačního pole vede k přesnému popisu tvaru Země a k pochopení vnitřní stavby planety. Družice dále přinášejí poznatky o změnách v klimatu, o rozložení ledovců apod. GRACE měřily s přesností 10-3 m/s2. Ještě přesněji proměřila zemské gravitační pole evropská družice GOCE (s přesností 10-5 m/s2).

• Venuše v dolní konjunkci