Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  12. vesmírný týden 2011

12. vesmírný týden 2011

Mapa oblohy pro 12. týden 2011, zdroj: Stellarium
Přehled událostí na týden od 21. 3. do 27. 3. 2011.

Měsíc se blíží do poslední čtvrti. Merkur je hvězdou večera. MESSENGER obíhá Merkur. Začíná jaro a koncem týdne letní čas.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 23. března 2011 ve 20:00 SEČ.

Měsíc je v poslední čtvrti v sobotu 26. 3.

Planety viditelné okem: Merkur (-0,3 až +0,8 mag) je velmi dobře viditelný. Za soumraku, kolem 19 SEČ, je více než 5° nad obzorem a při průzračném vzduchu je nepřehlédnutelným objektem nad západním obzorem. Fáze Merkuru je nyní kolem čtvrti a úhlový průměr je kolem 8". Největší východní elongace dosáhne 23. března.
Jupiter (-2,1 mag) je díky svému jasu stále ještě viditelný krátce po západu Slunce nízko nad západem, k jeho vyhledání doporučujeme triedr.
Saturn (0,4 mag) v souhvězdí Panny je viditelný celou noc. Bouře na jeho severní polokouli se hodně protáhla. Její počáteční část můžete zkusit většími dalekohledy. Přibližný čas, kdy pozorovat její začátek (nejjasnější část) najdete na na AF.
Venuše (-4,0 mag) září nízko nad východojihovýchodem za svítání po půl šesté.

Aktivita Slunce je přechodně nižší, ale na odvrácené straně jsou významné aktivní oblasti, které by se mohly koncem týdne postarat o zvýšení našeho zájmu. Majitelé slunečních dalekohledů s h-alfa filtry však neustále sledují výrazné protuberance.

• Sojuz TMA-01M přistál 16. března v mrazivé kazašské pustině.
  • MESSENGER zažehl úspěšně na 15 minut raketové motory a usadil se na oběžné dráze nejmenší planety. Po kalibraci přístrojů se můžeme těšit na nejméně roční podrobné studium Merkuru. První vědecké výsledky by měly být uveřejněny 4. dubna 2011.
  • Zaměstnanci NASA vytvořili na památku Discovery živý raketoplán. Odkaz na video.

• 25. března 1996 (15 let) se kolem Země prosmýkla kometa Hyakutake a stala se tak nečekanou jasnou vlasaticí, která vyplnila období čekání na jinou výraznou kometu C/1995 O1 (Hale-Bopp). Pomineme-li "Velkou denní kometu" C/2006 P1 (McNaught), stále čekáme na výraznou kometu s dlouhým ohonem přes půl oblohy, jako měla C/1996 B2 (Hyakutake).
  • 25. března 1961 (50 let) startoval Sputnik 10 (rusky Korabl-Sputnik 5, 5. let lodi Vostok) se psem Zvjozdočka (= Hvězdička, údajně pojmenovaný Jurijem Gagarinem). Se psem letěla i maketa kosmonauta Ivan Ivanovič a úspěch letu znamenal zelenou pro start člověka do vesmíru.

Jaro začíná 21. března 2011 v 0:20 SEČ. Pravděpodobně naposledy 21. března v životě našich čtenářů. Přepíše někdo údaje v učebnicích? Zatím se tak nestalo. Ale nemělo by být důležité to vědět nazpaměť. Jenže ty děti se to tak rády učí..

27. března zavádíme letní čas. Bohužel si tedy opět posuneme hodinky z 2. hodiny ranní na 3h SELČ. Dá se oprávněně pochybovat o takto brzkém zavádění jinak v určité části roku vhodného letního času.

Mapa oblohy na březen s vybranými úkazy ke stažení v PDF