Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  14. vesmírný týden 2011

14. vesmírný týden 2011

Mapa oblohy pro 14. týden 2011, zdroj: Stellarium
Přehled událostí pro týden od 4. do 10. 4. 2011.

Měsíc v podobě srpku září ve večerních hodinách. Z planet je nejlépe pozorovatelný Saturn. Pokračují ranní přelety ISS.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 6. dubna 2011 ve 21:00 SELC

Mladý Měsíc se vynoří na večerní obloze. V pondělí bude jeho stáří 28 hodin po novu. Nacházet se bude přibližně v pozici, kde byl před týdnem Merkur, tedy téměř nad západním obzorem. Od úterý by měl být dobře viditelný okem. První čtvrť nastává až v pondělí 11. dubna.

Planety viditelné okem: Saturn (0,4 mag) v souhvězdí Panny je viditelný celou noc. V úterý 5. dubna je v opozici se Zemí (8,61 AU od Země). Prstence jsou trochu sevřenější. Můžete zkoušet pozorovat bouři na jeho severní polokouli (mírně světlejší oblast v podobě pásu) - především v časech uvedených na AF.
Jupiter (-2,1 mag) je vidět v korónografu SOHO.
Venuše (-4,0 mag) je vidět pouze za pokročilého svítání nízko nad východojihovýchodem.

Aktivita Slunce je nižší. Velké skvrny postupně zmizely, menších je však stále dost.

Viditelnost ISS a NanoSail-D je v tomto týdnu ideální v ranních hodinách. Klikněte si v tabulce na nejbližší místo (řazeno od západu na východ. Odkazy vedou na Heavens-above.com).

Stanice ISS   NanoSail-D
Karlovy Vary Plzeň   Karlovy Vary Plzeň
Most Ústí nad Labem   Most Ústí nad Labem
České Budějovice Tábor   České Budějovice Tábor
Liberec Kolín   Liberec Kolín
Jihlava Pardubice   Jihlava Pardubice
Hradec Králové Brno   Hradec Králové Brno
Prostějov Olomouc   Prostějov Olomouc
Zlín Opava   Zlín Opava
Ostrava Frýdek-Místek   Ostrava Frýdek-Místek

• Start rakety Ariane 5-ECA 30. března byl v poslední chvíli přerušen. Hlavní motor již běžel a zahalil raketu do oblaku kouře, ale postranní motory na tuhé palivo se nespustily. Raketa zůstala na rampě. Náklad je v pořádku, ale zabere to nejméně několik dní, než bude známa přesná příčina problémů, které způsobily, že nebylo postranním motorům povoleno se spustit. Video (Youtube).
  • 30. března zanikla v hustých vrstvách atmosféry japonská nákladní loď HTV, která odletěla od Mezinárodní stanice ISS 28. března.
  • 1. dubna bylo dokončeno vyjmutí hlavních motorů (SSME) z raketoplánu Discovery, který nedávno ukončil poslední let do vesmíru.
  • MESSENGER již pořizuje snímky z oběžné dráhy Merkuru.
  • 4. dubna má z kosmodromu Bajkonur odstartovat raketa Sojuz-FG s kosmickou lodí Sojuz TMA-21 s tříčlennou posádkou Samokuťjajev, Borisenko, Garan.

• 5. dubna 1991 (20 let) odstartovala v raketoplánu Atlantis vesmírná observatoř Compton. Pozorovala vesmír v oboru gama záření, tedy vysokoenergetické části elektromagnetických vln.
  • 6. dubna 2006 (5 let) protnula sonda New Horizons dráhu Marsu a trvalo jí to pouze 78 dní (obvyklá doba letu k Marsu je 6 měsíců). Sonda je na cestě k Plutu a dál a nyní je za dráhou Uranu.
  • 7. dubna 2001 odstartovala k Marsu dnes jeho nejdéle sloužící oběžnice - Mars Odyssey. V současnosti sleduje klima a povrch planety a předává údaje z vozítka Opportunity.

Mapa oblohy na duben s vybranými úkazy ke stažení v PDF