Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  14. vesmírný týden 2015

14. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 1. dubna 2015 ve 21 SELČ. Data:Stellarium

Přehled událostí na obloze od 30. 3. do 5. 4. 2015. První jarní úplněk přinese Velikonoce. Úplné zatmění Měsíce bude pro nás jen na internetu. Večer je dobře vidět jasná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu. Saturn je vidět nejlépe ráno.

Měsíc bude v úplňku v sobotu 4. dubna. Hned následující neděle je proto Velikonoční (po prvním jarním úplňku). Úplné zatmění Měsíce nám bude muset zprostředkovat internet, od nás je zcela nepozorovatelné. Podrobnosti připravujeme.

Venuše (-4 mag) je velmi dobře viditelná jako jasná večernice nad západem. Slabší Mars (1,3 mag) pomalu mizí k západnímu obzoru.
Jupiter (-2,5 mag) je viditelný celou noc. Úkazy GRS a měsíčků jsou v tabulce.
Ráno můžeme pozorovat Saturn (0,4 mag), který je před pátou 20 stupňů nad jihem.

30. 3. 20:50   31. 3. Ganymed přechod stínu 19:01 - 22:40
Kallisto přechod měsíc 19:07 - 23:55
1. 4. 22:30   1. 4. Europa přechod měsíc 19:03 - 21:57
Europa přechod stínu 21:15 - (0:09)
4. 4. 20:00
Časy jsou v SELČ.

Aktivita Slunce se opět snížila. Na povrchu je však stále ještě jedna velká skvrna, které si pozorovatelé o víkendu všimli dokonce i bez dalekohledu. Vývoj skvrn můžeme sledovat na aktuálním snímku SDO.

• 27. března odstartoval k ISS Sojuz TMA-15M. Dva kosmonauti nyní stráví na stanici výjimečně rok, místo půlročního pobytu, jak je běžné.

• 31. března 2005 (10 let) oznámil tým Mikea Browna objev druhého nejjasnějšího tělesa za dráhou Neptunu. Těleso předběžně označené 2005 FY9 je dnes známé jako Makemake [ma(h)ke-ma(h)ke]. Planetku si lze vyfotit jako slabou hvězdičku i amatérským dalekohledem. Při vzdálenosti 51 astronomických jednotek jde zřejmě o poslední dobře dostupné těleso sluneční soustavy. Její barva je dočervena, na čemž se podílí uhlovodíky v čele s metanem, které se zde vyskytují.
  • 1. dubna 1960 (360 let) odstartoval meteorologický satelit TIROS-1. Byla to první úspěšná meteorologická družice. Název Television Infrared Observation Satellite naznačuje, že snímal povrch v tepelném záření pomocí televizní kamery.
  • 2. dubna 1845 (170 let) zaměřili fyzici Foucault a Fizeau dalekohled pařížské observatoře na Slunce a pořídili první snímek Slunce. Jejich daguerotypie tehdy vyžadovala expozici 1/60 sekundy a na obrázku Slunce velkém 12 cm jsou vidět i dvě skupiny slunečních skvrn. Se jmény obou fyziků se váží ještě jejich poměrně dobré pokusy o změření rychlosti světla.
  • 5. dubna 1990 (25 let) odstartovala poprvé z podvěsu letadla raketa Pegasus. Raketa je ve verzi XL schopna vynést až půl tuny na nízkou oběžnou dráhu.

• Výročí: Intelsat 1