Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  16. vesmírný týden 2011

16. vesmírný týden 2011

Mapa oblohy pro 16. týden 2011, zdroj: Stellarium
Přehled událostí pro týden od 18. do 24. 4. 2011.

Měsíc bude v úplňku. Ideální pozorovací podmínky má Saturn. Na Slunci je několik skupin skvrn. Večer začnou přelety ISS.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 20. dubna 2011 ve 22:00 SELČ

Měsíc je v úplňku v úterý 19. dubna. Jak vypadá východ Měsíce na ISS? Zpočátku to vypadá, jakoby oblaka byla nad ISS, později je Měsíc pěkně deformovaný, náhle se začíná zakulacovat, až vypadá dá se říci jako obvykle.
Nádherné fotografie z vesmírné stanice ISS pořizuje a na web umisťuje italský astronaut Paolo Nespoli. Tento astronaut Evropské vesmírné agentury má velký podíl na natáčení filmu First Orbit se záběry podobných oblastí a s podobným osvětlením, jako to mohl vidět při svém prvním letu Gagarin.

Planety viditelné okem: Saturn (0,4 mag) v souhvězdí Panny je prozatím jedinou dobře viditelnou planetou. Je vidět od soumraku v podstatě celou noc. Případná viditelnost světlejšího oblačného útvaru, bouře v severních šířkách planety, je vázána na velký průměr dalekohledu a klidný obraz. Doporučuje se průměr dalekohledu nad 20 cm. Komentář a časy nejlepší k pozorování najdete jako obvykle na Astronomickém fóru.

Aktivita Slunce: aktuálně nás potěší několika skupinami skvrn. Samotná aktivita je však nižší. Nezapomeňte se před pohledem do Slunce chránit správným filtrem, např. z Baader fólie. Aktuální snímek Slunce z družice SOHO.

Lyridy: maximum tohoto roje připadá letos na 22. dubna (ideální bude noc na 23. dubna). Měsíc je po úplňku a velmi ruší. Frekvence roje je uváděna se ZHR 18. Optimální pozorovací podmínky budou po půlnoci, než vyjde Měsíc.

Viditelnost ISS a NanoSail-D: klikněte si v tabulce na nejbližší místo (řazeno od západu na východ. Odkazy vedou na Heavens-above.com).

Stanice ISS   NanoSail-D
Karlovy Vary Plzeň   Karlovy Vary Plzeň
Most Ústí nad Labem   Most Ústí nad Labem
České Budějovice Tábor   České Budějovice Tábor
Liberec Kolín   Liberec Kolín
Jihlava Pardubice   Jihlava Pardubice
Hradec Králové Brno   Hradec Králové Brno
Prostějov Olomouc   Prostějov Olomouc
Zlín Opava   Zlín Opava
Ostrava Frýdek-Místek   Ostrava Frýdek-Místek

• 15. dubna odstartovala raketa Atlas 5 s vojenskou družicí NROL-34. Pěkné fotografie rakety startující ze základny Vandenberg v Kalifornii nabídl server Spaceflightnow.com
  • Podle informací serveru kosmo.cz lze očekávat start první íránské rakety v úterý 19. dubna.
  • 20. dubna je plánován start indické rakety PSLV. s družicemi Resourcesat-2, X-Sat a YouthSat
  • 22. dubna se má uskutečnit odložený start Ariane 5-ECA s družicemi Yahsat-1A a New Dawn. Po 23. hodině našeho času lze očekávat on-line přenos.
  • Bylo rozhodnuto o umístění raketoplánů po skončení služby v různých muzeích v USA. Model pro testy v atmosféře Enterprise se přesune z Washingtonu do New Yorku, Discovery půjde do muzea poblíž Washingtonu, Atlantis do muzea na Floridě a Endeavour se po svém letu přemístí do Kalifornie do Los Angeles.

• 19. dubna 1971 (40 let) odstartovala první orbitální stanice Saljut 1. Lety Sojuzů 10 a 11 k této stanici provázel nezdar. První se se stanicí vůbec nespojil, druhý u ní zakotvil na 23 dní, ale posádka poté zahynula při sestupu kvůli brzo otevřenému ventilu pro vyrovnání tlaku v kabině. Zajímavostí je, že stanici se podařilo po 175 dnech bezpečně navést do hustých vrstev atmosféry nad Tichým oceánem, kde zanikla.
  • Koncem dubna 2006 před pěti lety začaly být dobře viditelné fragmenty komety 73P/Schwassmann-Wachmann. Vzhledem k oběžné době 5,3 roku se komety opět přiblíží ke Slunci v letošním roce, ale návrat je to velmi nepříznivý. I v maximální jasnosti se neočekává, že budou jasnější 12 mag a navíc velmi nízko nad západním obzorem na podzim. Nicméně letos nás doufejme čekají jiné zajímavé komety.

Mapa oblohy na duben s vybranými úkazy ke stažení v PDF