Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  21. vesmírný týden 2011

21. vesmírný týden 2011

Mapa oblohy 25. 5. 2011, zdroj: Stellarium
Přehled událostí pro týden od 23. do 29. 5. 2011.

Měsíc je v poslední čtvrti. Saturn najdeme za soumraku nad jihem. Raketoplán je připojen k ISS.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. května 2011 ve 23:00 SELČ, zdroj: Stellarium.

Obloha:

Měsíc je v poslední čtvrti v úterý 24. května. Poslední skutečně tmavé noci si můžeme užívat po půlnoci. Od konce května už Slunce ani neklesne 18° pod obzor a astronomická noc nenastane.

Planety viditelné okem: Saturn (0,7 mag) v souhvězdí Panny má ideální období večerní viditelnosti. Už za soumraku je vidět poměrně vysoko nad jižním obzorem. Hned vedle Saturnu je hvězda Porrima (Gamma Virginis), která se díky vzdálenosti menší než půl stupně od Saturnu pohodlně vejde do zorného pole dalekohledu.
Další planety jsou na ranní obloze. Vzhledem k malému sklonu ekliptiky však máme reálnou šanci spatřit pouze Jupiter. V závislosti na poloze pozorovatelů se již objevují méně či více kvalitní fotografie.

Aktivita Slunce je nízká, ale se správným vybavením můžeme stále pozorovat nějaké skvrny a protuberance. Slunce momentálně prochází nedaleko Plejád, což je dobře vidět v koronografu SOHO. Prohlédnout si můžete také Aktuální snímek Slunce z družice SDO.

Přelety ISS začínají 29. května ráno velmi nízko nad obzorem. V určitých lokalitách bude tento týden možné spatřit ISS před slunečním diskem. Například ve středu mezi Dvorem Králové a Trutnovem vychází dva takové přelety v průběhu hodiny a půl z jednoho místa. Přesné předpovědi si však musíte ověřit na Calsky.com.

• Raketoplán Endeavour konečně odstartoval v pondělí 16. května. Po třech dnech se připojil k ISS. Sledujte podrobné zpravodajství z průběhu letu.
  • 24. května se rozloučí část 27. dlouhodobé posádky stanice s ISS a přistane v Sojuzu TMA-20 na Zemi.
  • Plánované starty raket proběhly bez problémů. Na oběžnou dráhu vzlétly Proton i Ariane 5.

Mapa oblohy na květen s vybranými úkazy a zajímavostmi ke stažení v PDF

Štítky: Vesmírný týden, Mars 3

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!