Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  21. vesmírný týden 2013

21. vesmírný týden 2013

Mapa oblohy 22. května 2013 ve 22 hodin SELČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 22. května 2013 ve 22 hodin SELČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5.

Měsíc je před úplňkem. Večer se chystá setkání tří planet. Saturn je vidět celou noc. Opportunity překonala vzdálenost ujetou Lunar roverem Apolla 17. Kepler končí?

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 22. května ve 22:00 SELČ.

Měsíc je v sobotu 25. května v úplňku. Zpočátku prochází souhvězdím Panny a blíží se úhlově Saturnu. Ve středu je 7° jihozápadně, ve čtvrtek 10° východním směrem. Úplněk bude o víkendu procházet nízko nad obzorem souhvězdími Štíra a Střelce.

Venuše a Merkur. Autor: Jiří Šíp
Venuše a Merkur.
Autor: Jiří Šíp
Večer se na severozápadě můžeme loučit s planetou Jupiter a naopak přivítat Venuši. Navíc se k nim přidá i Merkur. Nejzajímavější úkaz se chystá na neděli 26. května, kdy budou tvořit trojúhelník s délkou stran asi 2°. Přestože planety budou jen nízko a k vyhledání se bude spíše hodit triedr, budou všechny dost jasné. Především Venuše s jasností -3,9 mag by mohla pomoci dohledat ostatní. Ani Jupiter (-1,9 mag) by neměl být příliš obtížným cílem. Ovšem ani Merkur se nedá příliš zahanbit. Na začátku týdne má jasnost -1,3 mag, ale je nízko. Koncem týdne u ostatních planet bude mít stále pěkných -0,8 mag. V případě jasného počasí to budou hezké pohledy triedrem.

Saturn (0,3 mag) je viditelný celou noc. Nyní se nachází v Panně asi 13° východně od hvězdy Spica.

Slunce bylo nejaktivnější za posledních deset let. Mohla za to skvrnami ne příliš oslnivá, ale magnetickým polem komplikovaná skupina skvrn AR 1748. Nyní zde již aktivita poklesla, ale série čtyř erupcí nejsilnější kategorie X v průběhu dvou dnů byla mimořádným úkazem. Oblaka plasmy z těchto erupcí Zemi bohužel minula, skvrny jsou totiž uprostřed slunečního disku teprve nyní. To už je ale pravděpodobnost silné erupce výrazně nižší. Můžeme jen čekat, co přijde dál. Výskyt skvrn můžete sledovat na aktuálním snímku SDO.

Kometa C/2011 L4 (PanSTARRS) se přiblížila Polárce a v dalekohledu už spíše než vějíř připomínala jen mlhavý flíček s náznakem ohonu. Zajímavou a také trochu jasnější se stala kometa C/2012 F6 (Lemmon). Pozitivní je, že obě komety jsou dobře viditelné i větším triedrem. Bohužel nyní už bude rušit Měsíc a tak zbývá jen ranní lov "citrónu". Tato kometa je k vyhledání v Pegasu, zhruba na spojnici levých hvězd čtverce.

Přelety ISS jsou nyní k vidění v brzkých ranních hodinách.

• Opportunity na Marsu se na okraji kráteru Endeavour vydala k jihu a k 16. květnu ujela vzdálenost 35,76 km. Tím překonala Lunar rover Apolla 17 a dostala se na druhé místo historických tabulek. Pokud technika vydrží, překoná zřejmě i Lunochod 2 (37 km).

• Družice Kepler má vážnou poruchu. Dva ze čtyř vyrovnávacích setrvačníků selhaly a družice nemůže provádět přesnou fotometrii. Tím je ohrožen i samotný další výzkum exoplanet.

• Sojuz TMA-07M. s třemi kosmonauty přistál minulý týden v pondělí v kazašské stepi.

• 20. května 1978 (35 let) odstartovala americká sonda Pioneer Venus 1. Na oběžnou dráhu kolem Venuše se dostala 4. prosince. Výsledek jejího radarového mapování povrchu si možná pamatujete z nejedné starší knihy.

• 25. května 2008 (5 let) přistála v polární oblasti Marsu sonda Phoenix. Potvrdila zde přítomnost ledu hned pod povrchem. Pracovala do 2. listopadu téhož roku, kdy ji zřejmě porazil mráz a nedostatek sluneční energie.

• Venuše míjí Jupiter