Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  21. vesmírný týden 2014

21. vesmírný týden 2014

Mapa oblohy 21. května 2014 ve 22 hodin SELČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 21. května 2014 ve 22 hodin SELČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 19. 5. do 25. 5.

Měsíc bude kolem poslední čtvrti. Večer zkuste nejprve najít Merkur. Stále ještě můžeme pozorovat Jupiter, nejlépe je vidět Mars a postupně i Saturn. Ráno velmi nízko nad východním obzorem končí viditelnost Venuše. Budou padat meteory ze souhvězdí Žirafy? Večer je opět k vidění kometa 2012 K1 PanSTARRS. Aktivita Slunce je nízká. Přelety stanice ISS se přesouvají na ranní oblohu.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 21. května ve 22:00 SELČ.

Měsíc bude v poslední čtvrti ve středu 21. května. Nejlépe viditelný bude ráno a dopoledne. V neděli bude Měsíc poblíž Venuše.

Merkur 23. 5. 2014, mapa oblohy. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Merkur 23. 5. 2014, mapa oblohy. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Merkur (cca 0,3 mag) je večer nízko na severozápadě. Hledejte jej cca kolem 21:30 SELČ triedrem a za dobré oblohy jej uvidíte i okem. Orientační mapka vyhledání je vlevo. Vyhledáme jej například tak, že vytváří trojúhelník s Jupiterem a Capellou.
Jupiter (−1,9 mag) je večer nad západním obzorem. Z úkazů měsíčků můžete odpozorovat v pátek 23. 5. zákryt měsíce Ganyméda, začne ve 22:17. V neděli 25. května ve 21:27 začíná zákryt Ió a ve 22:03 zákryt Callistó.
Mars (−0,9 mag) je večer nad jihem. Je hodně nápadný a v dalekohledu stále dost velký (13") na sledování detailů na povrchu.
Saturn (0,1 mag) ve Vahách se dá dobře pozorovat již po setmění.
Venuše (−4 mag) se ráno hodinu před východem Slunce nachází 2° nad východním obzorem. Uvádíme ji spíše pro zajímavost.

Radiant možného roje Camelopardalid 2014. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Radiant možného roje Camelopardalid 2014. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Očekáváme nový meteorický roj. Je tu velká pravděpodobnost, že se Země potká s částicemi komety 209P/LINEAR. Ta patří mezi slabší komety, ale její dráha se přibližuje dráze Země. Letos očekáváme zvýšenou aktivitu možného nového meteorického roje. Nikdo ovšem neví, co se doopravdy stane. Maximum má nastat 24. května v době, kdy už u nás bude den, ale vzhledem k tomu, že meteory jsou nevyzpytatelné, bude dobré oblohu trochu intenzivněji sledovat. Radiant, tedy místo, odkud by případné meteory měly vylétat, má ležet v souhvězdí Žirafy, odtud by pak nesly jméno Camelopardalidy. Radiant bude vlastně ležet mezi koly Velkého vozu a Polárkou. Podrobné informace v samostatném článku.

Mapa poloh komety 2012 K1 PanSTARRS ve 23 hodin SELČ v 21. týdnu 2014 Autor: Martin Gembec
Mapa poloh komety 2012 K1 PanSTARRS ve 23 hodin SELČ v 21. týdnu 2014
Autor: Martin Gembec
Opět se zlepšila viditelnost komety C/2012 K1 (PanSTARRS). Přesunula se do Velké medvědice. Podrobnosti o viditelných kometách také zde.

Aktivita Slunce je nízká. Přivrácená strana obsahuje jen menší skvrny. Změna může nastat s rotací nových na viditelnou polokouli. Počet a velikost skvrn můžete sledovat na aktuálním snímku SDO.

Přelety ISS se přesunuly na ranní oblohu, to ovšem znamená prodloužit si pozorování, nebo si přivstat.

• Ve středu 14. května se úspěšně vrátila tříčlenná posádka z ISS zpět na Zemi. Pěkné fotografie z přistání uveřejnila NASA.

• Rusové pokračují v sérii neúspěšných startů rakety Proton. Když už se pomalu zdálo, že raketa je opět bezproblémová, došlo minulý týden k dalšímu selhání. Raketa zmizela z dosahu sledovacích kamer a zdálo se, že všechno jde podle plánu, ale zhruba mezi pátou a šestou minutou letu došlo k selhání 3. stupně rakety. Na palubě byla telekomunikační družice v ceně cca 4 miliardy korun. Raketa Proton patří mezi nejlepší nosiče, z celkem 397 startů jich selhalo jen minimum, avšak z toho pět za posledních pět let.

• Večerní planety Jupiter, Mars a Saturn