Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  22. května nastane druhý letošní zákryt Saturnu Měsícem

22. května nastane druhý letošní zákryt Saturnu Měsícem

22. května 2007 dojde k zákrytu Saturnu Měsícem. Úkaz nastane ve večerních hodinách, od 21:23 do 22:30 (středoevropského letního času, který nyní používáme). Začátek úkazu bude probíhat ještě za soumraku, ale bude viditelný. Letos už jsme jeden zákryt planety Saturn za Měsícem mohli pozorovat. Nastal 2. března v ranních hodinách a na většině území České republiky bylo jasno. Nynější květnová příležitost bude na dlouhou dobu poslední – další zákryt Saturna Měsícem nastane až 4. ledna 2025.

Měsíc na své dráze po obloze postupně zakrývá některé hvězdy a také planety. Na rozdíl od běžných každodenních zákrytů hvězd Měsícem jsou zákryty planet Měsícem mnohem vzácnější (planet je zkrátka výrazně méně než hvězd na obloze). Zákryt planety Saturn s prstencem je navíc mimořádně pěkným zážitkem. K pozorování postačí oči, protože Saturn je velmi jasným objektem na obloze, vypadá jako jasná hvězda a poznáte ho např. tak, že v souhvězdí Lva (kam se Saturn nyní promítá) je to ta „hvězda“, která je tam oproti mapě oblohy prostě navíc. Před zákrytem Saturn bude v těsné blízkosti Měsíce, takže nebude možné si ho splést. Budete moci pozorovat, jak Saturn zmizí za Měsícem a po více jak hodině se na druhé straně Měsíce opět objeví. Lepší ovšem bude použít alespoň lovecký triedr, lépe tak Saturn vedle jasného Měsíce uvidíte. Astronomický dalekohled už ukáže i postupně mizející prstenec planety za Měsíc. Zatímco zákryt hvězdy za Měsícem je okamžik, planetární kotouček (a v případě Saturnu ještě prstenec) mizí za Měsíc desítky sekund. I tak to ale není pozorování pro mnoho lidí, u dalekohledu se stačí vystřídat sotva pár pozorovatelů. A tak se nezlobte na hvězdárny, že vám tento úkaz nenabídnou v masovém měřítku k pozorování dalekohledy, nejspíš by se na vás stejně nedostalo. Vstup Saturnu za Měsíc nastane ve 21 h 23 min, výstup pak ve 22 h 30 min SELČ. Údaje platí pro Prahu, v ČR se neliší více než o minuty, záleží na zeměpisných souřadnicích pozorovacího místa. Úkaz se odehraje nad jihozápadním obzorem. Měsíc bude krátce před první čtvrtí.

V letošním roce ještě Měsíc zakryje planetu Mars, a to na Štědrý den. Měsíc v průběhu roku zakryje i planetu Venuši, zákryt se ale odehraje ve dne.

Pozorování zákrytů hvězd a planet Měsícem patří k těm astronomickým oborům, v nichž nacházejí uplatnění amatérští pozorovatelé. Výsledky pozorování mají význam pro studium dynamiky systému Země-Měsíc, ale i pro studium měsíční topografie. Pozorování u nás koordinuje hvězdárna ve Valašském Meziříčí (http://www.astrovm.cz) spolu se Zákrytovou a astrometrickou sekcí České astronomické společnosti.

Tiskovou zprávu je možné stáhnout ve formátu MS Word

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.