Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  22. vesmírný týden 2015

22. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 27. května 2015 ve 22:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 25. 5. do 31. 5. 2015. Měsíc je po první čtvrti. Večer jsou poblíž sebe jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc.

Měsíc je v první čtvrti v pondělí 25. května.

Venuše (-4,2 mag) je výraznou večernicí nad západem. Blíží se k ní zleva také Jupiter (-2 mag). Vybrané úkazy GRS a měsíčků jsou v tabulce.
Saturn (0 mag) je vidět celou noc. Kulminuje kolem půl jedné ráno ve výšce 21°. Prstence jsou krásně rozevřené, jak dokazují také poslední snímky našich astrofotografů.

26. 5. 23:10   27. 5. Ganymed přechod měsíc zač. 22:05
31. 5. 22:20   29. 5. Io přechod měsíc 21:18 - 23:35
Io přechod stínu zač. 22:29
      30. 5. Io zatmění konec 22:07
Časy jsou v SELČ.

Aktivita Slunce je velmi nízká. Aktivní oblasti se skvrnami jsou jen v pravé části slunečního disku, takže nezbývá, než počkat, zda se nové neobjeví dříve, než tyto zapadnou. Na vývoj skvrn se můžeme dívat na aktuálním snímku SDO.

• 25. května 1860 (155 let) se narodil americký geolog Daniel Barringer. Jeho jménem bývá nazýván meteorický kráter o průměru 1,5 km v americké Arizoně, neboť byl první, kdo upozornil na jeho meteorický původ. Barringer se dověděl o stopách železa v kráteru a proto ustanovil těžební společnost, která zde v letech 1903 až 1905 hledala železo. Protože se však veškerá hmota tělesa dopadem vypařila, Barringer žádné těžebně zajímavé množství železa nenašel.
  • 28. května 1930 (85 let) se narodil americký astronom Frank Drake. V roce 1960 provedl v rámci projektu OZMA pokus o naslouchání mimozemským civilizacím. Je autorem tzv. Drakeovy rovnice určující počet možných mimozemských civilizací. Spolupodílel se na návrhu destiček pro sondu Voyager a Pioneer, jež nesou poselství lidí ke hvězdám pro potenciální mimozemšťany.

• Na obloze zazáří úplněk
  • Výročí: ROSAT
  • Výročí: Gemini 4, US vycházka do kosmu

Mapa oblohy s úkazy v květnu ke stažení v PDF,

Zodiakální světlo z Beskyd

Zodiakální světlo vyfocené krátce po astronomickém soumraku. Úprava - redukce světelného znečištění.