Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  25. vesmírný týden 2011

25. vesmírný týden 2011

Mapa oblohy 22. 6. 2011, zdroj: Stellarium
Přehled událostí na obloze od 20. 6. do 26. 6. 2011.

Začíná astronomické léto. Měsíc je kolem poslední čtvrti. Saturn je od soumraku nad jihozápadem. ISS je viditelná několikrát za noc. NLC spatřena v den zatmění. Dawn se blíží k planetce Vesta - snímky lepší než HST.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 22. června 2011 ve 23:00 SELČ, zdroj: Stellarium.

Měsíc v poslední čtvrti spatříme 23. června nad ránem nebo dopoledne. V neděli se dostává k Jupiteru a prochází asi 5° nad ním. Kvalitních snímků bylo za poslední dny k vidění mnoho na Astronomickém fóru a také v naší galerii od čtenářů, ale vyzdvihnout můžeme video Roberta Barsy - povšimněte si pohybu Měsíce na pozadí hvězd a změn barev v průběhu zatmění. Nezbývá než poděkovat za pěkný zážitek.

Planety viditelné okem: "dvojice hvězd" Porrima - Saturn je stále viditelná nad jihozápadem. Saturn (0,9 mag) v souhvězdí Panny se od gammy Virginis zatím příliš nevzdálí.
Jupiter (-2,2 mag) v souhvězdí Berana je viditelný ráno nad východem.
Mars (1,4 mag) se nachází ráno pod Plejádami, ale na začátku občanského soumraku bude obtížně viditelný v pouhých pěti stupních nad obzorem.

Aktivita Slunce má kolísavou úroveň. Po krátkém uklidnění došlo k dvěma silnějším erupcím a nyní se vše zase vrací k normálu. Na jak dlouho, to ukáže vývoj v aktivních oblastech, aktuálně natočených směrem k Zemi.
Aktuální výskyt skvrn na Slunci si můžete ověřit na snímku z družice SDO.

První NLC - noční svítící oblaka se pozorovatelům v České republice zjevila večer v den zatmění 15. června. Zatím šlo o slabý jev, ale další na sebe jistě nenechá dlouho čekat s tím, jak se blíží slunovrat. Astronomické léto začne letos 21. 6. v 19:16 SELČ.
O aktuální viditelnosti NLC by měly informovat naše stránky v aktualitách napravo nebo web Amatérské prohlídky oblohy, kde je možno objednat i APO alerty na mobil. Podrobněji si o NLC čtěte v článku z 23. týdne.

Přelety ISS jsou viditelné několikrát za noc. Např. v noci zatmění to byly až čtyři přelety, což je poměrně neobvyklé. Klikněte si v tabulce na nejbližší místo (řazeno od západu na východ. Odkazy vedou na Heavens-above.com).

Karlovy Vary Plzeň
Most Ústí nad Labem
České Budějovice Tábor
Liberec Kolín
Jihlava Pardubice
Hradec Králové Brno
Prostějov Olomouc
Zlín Opava
Ostrava Frýdek-Místek

• K planetce Vesta se rychle blíží sonda Dawn. Momentálně dorazily snímky, které už rozlišením překonaly Hubbleův dalekohled.
  • V minulém týdnu byl zaznamenán start íránské nosné rakety Safir 2, která 15. června dopravila na oběžnou dráhu 15 kg satelit.
  • Čína plánuje v pondělí vypustit nosnou raketu Chang Zheng (Dlouhý pochod), která by měla vynést na geostacionární dráhu Chinasat 10.
  • 21. června se chystá ke startu z Bajkonuru raketa Sojuz-U s nákladní lodí Progress M-11M k ISS.
  • Minulý týden jsme mohli v JPL naposledy spatřit Curiosity (Mars Science Laboratory). Nový marsovský robot byl poté zabalen k přepravě na Kennedyho vesmírné středisko, kde má v listopadu startovat k rudé planetě. Podívejte se na zrychlené video ze závěrečných příprav.

• 22. června 1976 (35 let) odstartovala orbitální stanice Saljut 5. Byl to poslední ze tří vojenských Almazů. Ke stanici se vydaly tři posádky, ale první se pro zdravotní obtíže brzy vrátila a druhé se nepodařilo se stanicí spojit. Na vojenských Saljutech se prováděly tajné experimenty, mezi které patřilo například snímkování povrchu desetimetrovým ohniskem a okamžité vyvolávání snímků na palubě. Saljut 5 zanikl řízeně v atmosféře nad Tichým oceánem 8. 8. 1977. Odkaz konstrukce Almaz v podobě modulu FGB nyní přetrvává na ISS jako základní modul ruského segmentu (Zarja).

Mapa letní oblohy ke stažení v PDF