Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  28. vesmírný týden 2014

28. vesmírný týden 2014

Mapa oblohy 9. července 2014 ve 23 hodin SELČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 9. července 2014 ve 23 hodin SELČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 7. 7. do 13. 7.

Měsíc se blíží k úplňku. Mars a Saturn jsou od soumraku nad jihozápadem. Planetky Ceres a Vesta jsou těsně u sebe v souhvězdí Panny. Venuše je brzy ráno velmi nízko na severovýchodě. Aktivita Slunce je zvýšená. Noční svítící oblaka se ukázala v plné kráse.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 9. července ve 23:00 SELČ.

Měsíc bude v úplňku v neděli 13. července. V pondělí večer se na obloze přiblíží planetě Saturn. Zákryt bude viditelný z jižní Ameriky.

Mars (0 mag) je po setmění nad jihozápadem.
Saturn (0,4 mag) se také přesouvá k jihozápadu.
Venuše (−4 mag) je velmi brzy ráno při severovýchodním obzoru.

Aktivita Slunce je zvýšená minimálně co do počtu a velikosti skvrn. Zkuste se přes filtr podívat třeba i pouhým okem. Počet a velikost skvrn můžete sledovat také na aktuálním snímku SDO.

Ceres a Vesta v 28. týdnu 2014. Data Guide Autor: Martin Gembec
Ceres a Vesta v 28. týdnu 2014. Data Guide
Autor: Martin Gembec
Planetky Ceres a Vesta prochází na obloze blízko sebe. Najdeme je snadno v souhvězdí Panny nedaleko hvězdy 3. velikosti zeta Virginis (Heze). K jejich vyhledání je třeba alespoň triedr. Jasnost obou těles je 8,2 resp. 6,9 mag. K vyhledání využijte mapku vlevo.

Přelety ISS nyní probíhají na denní obloze, kdy se může stanice trefit skrz sluneční kotouč. Sledování přeletu probíhá stejně jako pozorování slunečních skvrn s filtrem. Jenom se musíme dívat v přesně stanovenou sekundu. Tu najdeme na internetové stránce Calsky.com. Ještě lépe je úkaz vyfotografovat.

NLC (noční svítící oblaka) ukázala svou vlídnou tvář a roztáhla se až do střední Evropy. Oblaka byla vidět výrazně večer a především ráno v noci z 3. na 4. července. Oblaka také sahala mimořádně vysoko. Poslední srovnatelný úkaz nastal 21. června a 14. července 2009. Oblaka tehdy také sahala až do nadhlavníku. Pamětníci se asi vesměs shodnou, že letošní úkaz byl možná nejvýraznější a velmi pestrý na vzhled i detaily oblak. O mimořádném rozsahu a kráse tohoto jevu se můžete přesvědčit také v aktualizované čtenářské galerii NLC 2014.

• 9. července 1979 (35 let) proletěla sonda Voyager 2 kolem Jupiteru. Šlo o čtvrtý průlet kosmické sondy kolem největší planety a podobně jako Voyager 1 přinesla i tato sonda spoustu skvělých poznatků o planetě, jejich měsících a slabém prstenci.

• 11. července 1979 (35 let) zanikla stanice Skylab. Navedení do atmosféry nad Indickým oceánem se úplně nezdařilo a trosky dopadly i do západní Austrálie poblíž Perthu.

• večerní kometa UQ4 Catalina