Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  28. vesmírný týden 2014

28. vesmírný týden 2014

Mapa oblohy 9. července 2014 ve 23 hodin SELČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 9. července 2014 ve 23 hodin SELČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 7. 7. do 13. 7.

Měsíc se blíží k úplňku. Mars a Saturn jsou od soumraku nad jihozápadem. Planetky Ceres a Vesta jsou těsně u sebe v souhvězdí Panny. Venuše je brzy ráno velmi nízko na severovýchodě. Aktivita Slunce je zvýšená. Noční svítící oblaka se ukázala v plné kráse.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 9. července ve 23:00 SELČ.

Měsíc bude v úplňku v neděli 13. července. V pondělí večer se na obloze přiblíží planetě Saturn. Zákryt bude viditelný z jižní Ameriky.

Mars (0 mag) je po setmění nad jihozápadem.
Saturn (0,4 mag) se také přesouvá k jihozápadu.
Venuše (−4 mag) je velmi brzy ráno při severovýchodním obzoru.

Aktivita Slunce je zvýšená minimálně co do počtu a velikosti skvrn. Zkuste se přes filtr podívat třeba i pouhým okem. Počet a velikost skvrn můžete sledovat také na aktuálním snímku SDO.

Ceres a Vesta v 28. týdnu 2014. Data Guide Autor: Martin Gembec
Ceres a Vesta v 28. týdnu 2014. Data Guide
Autor: Martin Gembec
Planetky Ceres a Vesta prochází na obloze blízko sebe. Najdeme je snadno v souhvězdí Panny nedaleko hvězdy 3. velikosti zeta Virginis (Heze). K jejich vyhledání je třeba alespoň triedr. Jasnost obou těles je 8,2 resp. 6,9 mag. K vyhledání využijte mapku vlevo.

Přelety ISS nyní probíhají na denní obloze, kdy se může stanice trefit skrz sluneční kotouč. Sledování přeletu probíhá stejně jako pozorování slunečních skvrn s filtrem. Jenom se musíme dívat v přesně stanovenou sekundu. Tu najdeme na internetové stránce Calsky.com. Ještě lépe je úkaz vyfotografovat.

NLC (noční svítící oblaka) ukázala svou vlídnou tvář a roztáhla se až do střední Evropy. Oblaka byla vidět výrazně večer a především ráno v noci z 3. na 4. července. Oblaka také sahala mimořádně vysoko. Poslední srovnatelný úkaz nastal 21. června a 14. července 2009. Oblaka tehdy také sahala až do nadhlavníku. Pamětníci se asi vesměs shodnou, že letošní úkaz byl možná nejvýraznější a velmi pestrý na vzhled i detaily oblak. O mimořádném rozsahu a kráse tohoto jevu se můžete přesvědčit také v aktualizované čtenářské galerii NLC 2014.

• 9. července 1979 (35 let) proletěla sonda Voyager 2 kolem Jupiteru. Šlo o čtvrtý průlet kosmické sondy kolem největší planety a podobně jako Voyager 1 přinesla i tato sonda spoustu skvělých poznatků o planetě, jejich měsících a slabém prstenci.

• 11. července 1979 (35 let) zanikla stanice Skylab. Navedení do atmosféry nad Indickým oceánem se úplně nezdařilo a trosky dopadly i do západní Austrálie poblíž Perthu.

• večerní kometa UQ4 Catalina
  • ranní Merkur?
  • Měsíc poblíž Uranu
  • Rosetta se blíží ke kometě
  • Výročí: Shoemaker-Levy 9 na Jupiter
  • Výročí: Apollo 11

Mapa oblohy s úkazy v červenci ke stažení v PDF,

Štítky: Vesmírný týden, Skylab

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!