Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  37. vesmírný týden 2014

37. vesmírný týden 2014

Mapa oblohy 10. září 2014. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 10. září 2014. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 8. 9. do 14. 9.

Měsíc je kolem úplňku. Mars a Saturn jsou vidět jen večer za soumraku. Ráno stoupá nad obzor nejprve Jupiter a po něm i Venuše. Aktivita Slunce se zvýšila. Koncem týdne začnou ranní přelety ISS.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 10. září ve 21:00 SELČ.

Měsíc bude v úplňku v úterý 9. září.

Mars (0,7 mag) a Saturn (0,7 mag) jsou za soumraku nízko nad jihozápadním obzorem.
Jupiter (−2 mag) je vidět už po čtvrté hodině ranní a za svítání vylézá nad východní obzor také Venuše (−4 mag).

Aktivita Slunce se zvýšila a může za to především skupina skvrn, která se natočila na viditelnou polokouli mírně pod rovníkem. O víkendu jsme v levé polovině disku měli hned dvě velké skvrny, kde je potenciál k silné erupci. Skvrny se budou nyní natáčet směrem k Zemi a případná erupce by měla na nás přímý efekt. Sledujte případně naše novinky vpravo. Další vývoj skvrn můžete sledovat na aktuálním snímku SDO.

Přelety ISS na ranní denní obloze končí a o víkendu začínají první přelety za ranního svítání. Pro rychlou předpověď přeletu si stačí kliknout na nejbližší město. (Odkazy v tabulce, v ČR od západu na východ, vedou na Heavens-above.com)

Karlovy Vary Plzeň Ústí nad Labem
Praha České Budějovice Liberec
Jihlava Pardubice Hradec Králové
Svitavy Brno Olomouc
Zlín Ostrava Bratislava

Přelety družic hledejte také na Calsky.com.

• SpaceX v neděli úspěšně vypustila raketu Falcon 9 s družicí Asiasat-6.

• Další moc pěkné snímky komety 67P nám poslala sonda Rosetta. Na fotografiích vyniká také výtrysk hmoty z jádra, což bylo ale obtížné zvýraznit pro velký kontrast. Doporučujeme také článek nahlížející pod pokličku Rosetty.

• Gekoni, tedy posádka mise Foton-M, se bohužel vrátili bez známek života. Kromě nich na palubě probíhaly i další experimenty, například s výrobou polovodičů, tak snad alespoň ty proběhly bez potíží. Bezpilotní loď Foton-M je verzí lodi Vostok, v níž letěl i první kosmonaut Gagarin, ale je už značně vylepšena.

• 9. září 1789 (225 let) se narodil americký astronom William C. Bond. Ve 40. letech 19. století se podílel na založení a stavbě Harvardské hvězdárny a poté zde společně se synem objevil krepový prstenec C nebo měsíc Hyperion u Saturnu. Společně s Johnem Whipplem experimentoval (od roku 1850, kdy vyfotografovali Vegu) s daguerotypií.

• 12. září 1959 (55 let) odstartovala sovětská sonda Luna 2. Jde o první sondu, která dopadla na povrch Měsíce. Sonda zkoumala radiaci, magnetické pole a poslala také snímky přibližujícího se měsíčního povrchu.

• 14. září 1974 (40 let) byl na observatoři Mount Palomar objeven Jupiterův měsíc Leda. Jméno přísluší manželce mytologického spartského krále Tyndarea. Měsíček obíhá poměrně daleko od Jupiteru (více než 11 miliónů kilometrů a oběžná doba je asi 240 dní).

• kometa Jacques (u Ramínka)