Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  39. vesmírný týden 2012

39. vesmírný týden 2012

Mapa oblohy 26. září 2012 ve 20 hodin SELČ. Data: Stellarium
Přehled událostí na obloze od 24. 9. do 30. 9.

Měsíc dorůstá k úplňku. Dobrá je viditelnost planety Jupiter, především v druhé polovině noci, ráno také Venuše. Uran je v opozici. Mezinárodní vesmírné stanice je také viditelná ráno.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 26. září ve 20:00 SELČ.

Měsíc bude v neděli 30. září v úplňku. Tím pádem z oblohy prakticky vymaže slabší teleskopické planety Uran a Neptun nebo deep-sky objekty. To je příležitost k průzkumu dvojhvězd nebo asterismů.

Jupiter (-2,5 mag) v souhvězdí Býka vychází už kolem půl desáté večer. Před svítáním je velmi vysoko nad jihem. Vybrané vhodné přechody Velké červené skvrny (GRS) a zajímavé úkazy měsíců shrnuje tabulka.

Přechody GRSÚkazy měsíců
25.9. 1:42 25.9. Io přechod stín 0:19-2:29, měsíc 1:37-3:46
27.9. 3:20 25.9. Europa zatmění 4:24-6:47
29.9. 5:00 27.9. Europa přechod stín (23:22)-1:46, měsíc 2:01-4:22
30.9. 0:50 29.9. Ganymed zatmění 3:32-5:30
1.10. 6:37
Časy jsou v SELČ.

Venuše (-4,1 mag) je viditelná ráno nad východem. V souhvězdí Lva se pomalu přibližuje k jeho nejjasnější hvězdě Regulus.
Uran (5,7 mag) je 29. září v opozici se Sluncem. Najdeme jej poblíž hvězdy 44 Psc (také cca 5,7 mag) v souhvězdí Ryb.

Slunce bude nejspíš hodně zajímavým cílem, protože na odvrácené straně bouří jedna velmi aktivní oblast. Výraznou erupci na pomezí třídy X zaznamenala družice STEREO B a dokonce to vypadá, že sluneční skvrny z této oblasti zachytil robot na Marsu Curiosity (na odkazované animaci je vidět měsíc Deimos putující po slunečním disku a vedle něj i tmavé skvrnky). Další vývoj slunečních skvrn tedy sledujte na aktuálním snímku z SDO.

Přelety ISS probíhají v ranních hodinách. Pro rychlou předpověď přeletu si stačí kliknout na nejbližší město v níže uvedené tabulce. (Odkazy v tabulce, v ČR od západu na východ, vedou na Heavens-above.com)

Karlovy Vary Plzeň Most
Ústí nad Labem České Budějovice Tábor
Liberec Kolín Jihlava
Pardubice Hradec Králové Brno
Prostějov Olomouc Zlín
Opava Ostrava Frýdek-Místek

Podrobněji si můžete přelety různých družic, záblesky a jiné zajímavosti vyjíždět na serveru Calsky.com.

• Ve středu 19. září se na svoji poslední cestu vydal raketoplán Endeavour. Stalo se tak jako obvykle na zádech speciálního Boeingu 747. Následovat bude přesun do California Science Center, které vlastní například kabinu Mercury 2, v které letěl šimpanz Ham (1961), kabinu Gemini 11 (z roku 1966) nebo velitelský modul Apollo, který souvisí s testovací misí Sojuz-Apollo z roku 1975.

• Curiosity na Marsu má vybraný první kámen k důkladnějšímu průzkumu. Kus horniny pyramidového tvaru byl nazván Jake Matijevic na počest jednoho z významných inženýrů mise, který letos zemřel. Podílel se rovněž na vozítku Sojourner a robotech Spirit a Opportunity.

• 51. start rakety Ariane 5 by se měl uskutečnit 28. září, kdy by měla vynést s geostacionární družice ASTRA-2F a GSAT-10.

• 25. září 1992 (20 let) odstartovala sonda Mars Observer. Bohužel během přeletové fáze k Marsu, tři dny před plánovaným usazením na jeho oběžné dráze, byla se sondou komunikace přerušena. Další snaha obnovit spojení byla marná. Mnohé přístroje byly později vyrobeny znovu pro misi Mars Global Surveyor, která pracovala u Marsu úspěšně od roku 1997 do 2006.

• 27. září 2007 (5 let) odstartovala k významným tělesům mezi Marsem a Jupiterem sonda DAWN. Její úspěchy máme v čerstvé paměti, protože do září letošního roku operovala perfektně u planetky Vesta a nyní je na cestě k trpasličí planetě (nebo také první objevené planetce) Ceres.

• 29. září 1962 (50 let) byl vypuštěn první kanadský satelit Alouette 1. Ačkoli byl vypuštěn z americké základny Vandenberg v Kalifornii, šlo o první satelit vyrobený mimo území USA nebo SSSR. Byl určen k výzkumu ionosféry a pracoval po dobu deseti let, než byl vypnut.

• 29. září 1977 (35 let) odstartovala sovětská orbitální stanice Saljut 6. Stanice obsahovala dva spojovací uzly, takže se k ní kromě lodí se stálou posádkou mohly připojovat i lodě návštěvní. Tak se na jeho palubu v roce 1978 dostal také československý kosmonaut Vladimír Remek se Sojuzem 28. Úspěšná orbitální stanice několikrát překonala svoji plánovanou životnost a do atmosféry byla navedena v roce 1982.

• sobotní Měsíc a Jupiter