Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  40. vesmírný týden 2015

40. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 30. září 2015 ve 20:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 28. 9. do 4. 10. 2015. Nastává úplněk a s ním zatmění Měsíce. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše, Mars a Jupiter. Aktivita Slunce se opět zvyšuje. New Horizons poslala barevné detailní snímky Pluta.

Měsíc bude v úplňku už dnes v noci na pondělí 28. září. Čeká nás superúplněk a úplné zatmění Měsíce zároveň.

Venuše (–4,5 mag) je vidět ráno nejlépe, protože je ze všech planet nejjasnější a také vystupuje za svítání nejvýše nad východní obzor. Lukáš Galus ji zachytil v jasném kuželi zvířetníkového světla. O něco níže najdeme také slabý Mars (1,8 mag) a Jupiter (–1,7 mag).
Saturn (0,6 mag) je nyní jedinou večerní planetou a jeho viditelnost je velmi špatná nízko nad jihozápadem.

Aktivita Slunce se zvýšila. Na povrchu je několik skupin skvrn a ta nejlepší zrovna prochází středem kotouče. Využijme tedy pěkné počasí babího léta a podívejme se (samozřejmě bezpečně přes filtr). Vývoj skvrn můžeme sledovat také na aktuálním snímku SDO.

• Poslední čtvrtek a pátek patřil krásnému a velmi detailnímu záběru Pluta, po němž dorazily i detailní snímky Charona a nejlepší podrobnosti pak nabídly obarvené obrázky pořízené kamerou LORRI.
  • SpaceX pomalu připravuje vylepšený první stupeň své rakety Falcon 9. Minulý týden proběhl první statický zážeh motorů stupně verze 1.2.
  • Číňané také pokročili v přípravách nových raket. Minulý týden stihli otestovat hned dvě rakety. Nejprve to byl nástupce současných raket na kapalná paliva, který nebude pracovat s jedovatým hydrazinem. Jde o raketu Čchang-čeng-6. Po ní následoval i nosič na tuhá paliva, Čchang-čeng-11.

• 29. září 1765 (250 let) se narodil německý astronom Karl Ludwig Harding. V roce 1796 jej zaměstnal Johann Schröter na hvězdárně Lilienthal u Brém. 1. září 1804 odtud Harding objevil 3. planetku Juno. Později pracoval v Göttingenu s Carlem Friedrichem Gaussem. Prováděl přehlídku oblohy a poté publikoval katalog 120 000 hvězd (Atlas novus coelestis). Během přehlídek objevil také několik deep-sky objektů, které považoval za dosud nepozorované. Mezi nimi vyniká NGC 7293 Helix.
  • 2. října 1920 (95 let) se narodil itlaský matematik a inženýr Giuseppe (Bepi) Colombo. V roce 1970 byl pozván do JPL v NASA, kde se podílel na misi Marineru 10 k Merkuru. Poukázal na to, že zvolením vhodného průletu kolem planety, lze sondu dostat na dráhu v rezonanci s oběžnou dobou Merkuru a díky tomu navštívit Merkur hned třikrát. To se potom v letech 1974-75 také úspěšně uskutečnilo. Před sondou MESSENGER (2008-2015) to byl jediný pořádný zdroj informací o Merkuru.

• Setkání ranních planet s Měsícem
  • Výročí: Paul Wild
  • Výročí: Jesse Ramsden

Mapa oblohy s úkazy v září ke stažení v PDF,

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.