Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  41. vesmírný týden 2014

Mapa oblohy 8. října 2014 ve 20:00 SELČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 8. října 2014 ve 20:00 SELČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 6. 10. do 12. 10. 2014

Měsíc bude v úplňku, zatmění proběhne na druhé polokouli. Mars a Saturn jsou vidět jen večer za soumraku. Ráno už je pěkně vysoko nad východem Jupiter, loučíme se s Venuší – jitřenkou. Aktivita Slunce je středně vysoká. Začínají večerní přelety ISS.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 8. října ve 20:00 SELČ.

Měsíc bude v úplňku 8. října v pravé poledne, takže úplné zatmění, které tou dobou nastane, bude viditelné na opačné zemské polokouli, například v jižním Tichém oceánu (těšíme se na zprávy z Nového Zélandu).

Mars (0,8 mag) a Saturn (0,6 mag) jsou ještě k vidění za soumraku velmi nízko nad jihozápadním obzorem.
Jupiter (−2 mag) stoupá ráno pěkně vysoko nad východní až jihovýchodní obzor. Pokud si někdo všiml stínu Europy, který přes Jupiter přecházel v pondělí ráno, tak stejná situace nastává i o týden později, když 13. 10. před sedmou vstoupí stín Europy na Jupiterův disk.
Venuše (−4 mag) jako jitřenka na ranní obloze pomalu, ale jistě končí.
Koncem týden lze doporučit pozorování planet Neptun a Uran, který je tento týden v opozici se Sluncem.

Aktivita Slunce je střední až nízká, protože nejaktivnější oblasti zapadly a na nové větší skvrny čekáme. Další vývoj skvrn můžete sledovat na aktuálním snímku SDO.

Přelety ISS se přesouvají tento týden na večerní oblohu. Pro rychlou předpověď přeletu si stačí kliknout na nejbližší město. (Odkazy v tabulce, v ČR od západu na východ, vedou na Heavens-above.com)

Karlovy Vary Plzeň Ústí nad Labem
Praha České Budějovice Liberec
Jihlava Pardubice Hradec Králové
Svitavy Brno Olomouc
Zlín Ostrava Bratislava

Přelety družic hledejte také na Calsky.com.

• Pěkný rozbor příprav lodi Orion a rakety Delta IV Heavy přinesl týdeník Kosmonautix.cz. Raketa už je na rampě a loď Orion by s ní měla startovat ke zkušebnímu letu na začátku prosince.

• Společnosti Sierra Nevada Corp. se ohradila, že NASA nevybrala do užšího výběru lodí připravovaných pro dopravu lidí na ISS také její miniraketoplán Dream Chaser. NASA proto požádala ostatní společnosti Boeing a SpaceX, aby pozastavily vývoj svých lodí, nebo jej financovaly z vlastních zdrojů.

• 12. října 1964 (50 let) byla vypuštěna sovětská vesmírná loď Voschod 1. Na palubě první lodi nového programu letů do kosmu byli poprvé v historii tři kosmonauti. Loď však nebyla vybavena záchranným systémem a let byl velice riskantní. Celý let trvající 24 hodin byl řízen automaticky bez zásahů kosmonautů, kteří jej absolvovali bez skafandrů, v lehkých sportovních oblecích. Posádka Komarov, Feoktistov, Jegorov i přes pocity nevolnosti plnila připravený program (fotografovali, pozorovali hvězdy i polární záři nad Antarktidou). Letěli ve výši 178 – 408 km nad Zemí. Lékař Jegorov se věnoval sledování svých kolegů, odebíral jim krev, měřil činnost mozku a stav organismu. Po 17 obletech Země začala loď brzdit a návratový modul s posádkou na padácích přistál ráno 13. října 1964 na území dnešního Kazachstánu.

• blížící se Orionidy
  • Merkur a Venuše v korónografu
  • Výročí: Magellan (zánik)
  • Výročí: Explorer 7
  • Výročí: Asaph Hall
  • Výročí: Galileo k Jupiteru

Mapa oblohy s úkazy v říjnu ke stažení v PDF,

Štítky: Voschod 1, Vesmírný týden

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.