Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  41. vesmírný týden 2015

41. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 7. října 2015 ve 20:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 5. 10. do 11. 10. 2015. Měsíc ubývá k novu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem pouze Saturn, další jasné planety jsou vidět ráno. Aktivita Slunce je zvýšená. K ISS úspěšně dorazila zásobovací loď Progress.

Měsíc bude v poslední čtvrti v noci na pondělí 5. října. Těšit se můžeme na zajímavá setkání srpku Měsíce s planetami na ranní obloze.

Venuše (–4,5 mag) je vidět ráno nejlépe, protože je ze všech planet nejjasnější a také vystupuje za svítání nejvýše nad východní obzor. Během jasného dne s průzračně modrou oblohou si jí můžeme najít pomocí triedru i na denní obloze. Vidět je taky okem, jenom je potřeba přesně vědět, kam se podívat. V dalekohledu jeví fázi srpku před čtvrtí.
Níže nad obzorem jsou ráno planety Mars (1,8 mag) a Jupiter (–1,7 mag).
Saturn (0,6 mag) je nyní jedinou večerní planetou a jeho viditelnost je velmi špatná nízko nad jihozápadem.

Aktivita Slunce je zvýšená. To znamená výskyt větších skvrn i silnějších erupcí. Za několik dnů však může poslední větší skvrna zapadnout a aktivita pak výrazně klesne. Vývoj skvrn můžeme sledovat také na aktuálním snímku SDO.

• Bez povšimnutí médií proběhl přílet zásobovací lodě Progress M-29M. Důležité je, že zásobování stanice se vrací k normálu. Progress dovezl 2 tuny paliva pro modul Zvezda, tunu vody a kolem 120 kg kyslíku. Další náklad v hermetické části obsahuje přes 1,5 tuny různého nákladu (jako je jídlo, filtrační systém na vodu a materiál k různým experimentům). Progress M-29M bude pak naložen odpadky a od ISS se má odpojit 9. prosince a shořet v atmosféře. Tím by se uzavřel cyklus výprav nákladních lodí s označením M-xxM a po nich má nastoupit vylepšený Progress MS.
  • Díky systému, kdy každý čtvrtek večer máme k nahlédnutí nové snímky New Horizons, můžeme prohlížet a diskutovat zajímavé detaily Plutonova systému. Aktuální týden přinesl krásnou detailní mozaiku měsíce Charona.
  • Vědci pracující s daty sondy Rosetta oznámili, že jádro komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko je slepencem dvou komet. Své tvrzení opírají o data nasbíraná od počátku mise a to nejen snímky, ale i spektroskopická pozorování a počítačové modely.
  • Doporučit můžeme také zajímavé obrázky mise DAWN, která přináší novinky od Cerery. Aktuálně máme k dispozici výškovou mapu terénu. Na posledním vydaném snímku je vidět zajímavý čerstvý kráter.

• 5. října 1925 (90 let) se narodil švýcarský astronom Paul Wild. Byl to známý objevitel komet a planetek. Čtyři periodické komety nesou jeho jméno: 63P, 81P, 86P a 116P/Wild. Díky misi Stardust dokonce víme, jak vypadá jádro komety Wild 2, které na první pohled připomíná jakousi polovinu periodické komety 67P, kterou nyní snímá Rosetta.
  • 6. října 1735 (280 let) se narodil anglický matematik a konstruktér Jesse Ramsden. Pravděpodobně se vám vybaví jeden z typů okuláru, který navrhl a jmenuje se po něm. Jedná se o jednoduchou konstrukci ze dvou čoček vypouklými plochami proti sobě. Je však pouze trochu vylepšeným Huygensovým okulárem a jako takový by se už ve výbavě astroamatéra neměl vyskytovat. Kromě toho také stavěl dalekohledy.

• Měsíc a Saturn
  • Výročí: Édouard Roche

Mapa oblohy s úkazy v říjnu ke stažení v PDF,

Měsíc s Venuší.

Měsíc s Venuší v den slunovratu.