Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  43. vesmírný týden 2015

43. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 21. října 2015 v 19:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 19. 10. do 25. 10. 2015. Měsíc je kolem první čtvrti a blíží se k úplňku. Zatímco Saturn na večerní obloze se s námi definitivně loučí, ráno se hezky setkávají Venuše, Jupiter a Mars. Tento týden je navíc vidět i Merkur. Aktivita Slunce je střední.

Měsíc bude v první čtvrti v úterý 20. října. Krásně tak vyniknou povrchové útvary kolem rozhraní světla a tmy.

Krásné setkání planet nabízí ranní obloha. Venuše (–4,4 mag) je nejjasnější. Nedaleko je taky Jupiter (–1,8 mag) a poblíž obou jasných planet je i slabší Mars (1,7 mag). Mnohem níže k obzoru je stále ještě viditelný také Merkur s jasností až -1 mag, takže za průzračné oblohy bude snadno viditelný i pouhým okem.
Ještě v pondělí, 19. října, ráno bude blízko sebe dvojice Jupiter a Mars, ale následně se začnou přibližovat Jupiter s Venuší. Nejblíže je uvidíme v neděli 25. října ráno, kdy je bude dělit něco málo přes jeden stupeň na obloze. Vejdou se tedy v malém zvětšení do jednoho zorného pole dalekohledu.
Saturn (0,6 mag) už přestal být viditelný a tak se s ním touto zmínkou loučíme a počkáme, až projde konjunkcí se Sluncem a vynoří se na ranní obloze někdy v prosinci.

Aktivita Slunce je střední a závidí na počtu a velikosti viditelných skvrn. Ke středu disku se natáčí nejzajímavější oblast s největšími skvrnkami. Pokud začnou přibývat, nebo se nějaká zvětší, lze očekávat i zvýšenou erupční aktivitu. Vývoj skvrn můžeme sledovat také na aktuálním snímku SDO.

• 14. října prolétla Cassini kolem Saturnova měsíce Enceladus a pořídila velmi působivé záběry jeho povrchu. Podle posledních informací má tento měsíc podpovrchový oceán a to se projevuje výraznými výtrysky vodních par z oblasti jeho jižního pólu. Tudy prosviští sonda 28. října jen 48 km nad povrchem. Poslední průlet kolem Endeladu je v plánu v prosinci a tím se přiblíží i konec mise Cassini.
  • Zajímavý videoseriál odstartoval na Streamu a má ho na svědomí Ondřej Šamárek a Dušan Majer z Kosmonautixu. Cílem je ukázat pomocí krátkých videí zajímavé kritické okamžiky kosmonautiky. Videa vychází ze stejnojmenné knihy, která nedávno vyšla.

Mapa oblohy s úkazy v říjnu ke stažení v PDF,

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.