Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  45. vesmírný týden 2014

45. vesmírný týden 2014

Mapa oblohy 5. listopadu 2014 v 18:00 SEČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 5. listopadu 2014 v 18:00 SEČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 3. 11. do 9. 11. 2014

Měsíc bude v úplňku. Večer nízko na jihozápadě se loučíme s Marsem. Venuše je stále poblíž Slunce. Ráno je pěkně vidět Jupiter a tento týden snad i Merkur jako jitřenka. Aktivita Slunce je nízká. K ISS dorazila nákladní loď Progress, zatímco americká soukromá kosmonautika zažila černý týden. Čína úspěšně obletěla Měsíc.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 5. listopadu v 18:00 SEČ.

Měsíc bude v úplňku ve čtvrtek 6. listopadu. 4. 11. bude velmi blízko planetě Uran (vpravo od jasného kotouče budou dvě hvězdy 5,7 mag, z nichž ta spodní bude Uran).

Mars (0,9 mag) se ještě nachází večer nízko na jihozápadě.
Jupiter (−2,1 mag) je ráno vysoko nad jihovýchodem. Níže jsou úkazy GRS a měsíčků.
Venuše (−4 mag) je stále těsně nad zakrytým slunečním diskem v zorném poli korónografu LASCO C3 sondy SOHO.
Tento týden máme příležitost pozorovat také Merkur (cca −0,5 mag). Vychází před šestou hodinou ranní na jihovýchodě. Během týdne bude postupně zjasňovat a mírně klesat k obzoru, takže by měl být opravu snadno viditelný za dobrého počasí.

5. 11. 5:40   5. 11. Ganymed zákryt končí 5:19
7. 11. 7:20   7. 11. Europa přechod stínu 2:51–5:44
Europa přechod měsíc 5:24–8:19
      8. 11. Io zatmění začíná 5:58
      9. 11. Io přechod stínu 3:17–5:35
Io přechod měsíc 4:33–6:50

Aktivita Slunce se opět vrátila na nízkou úroveň. Skvrny na viditelné části slunečního disku jsou sice ve velkém počtu, ale aktivita v nich není vysoká. Další vývoj skvrn můžeme sledovat na aktuálním snímku SDO.

• Černý týden americké soukromé kosmonautiky znamenal havárie rakety Antares a kosmického letounu SpaceShipTwo. Kosmonautika tato rizika a nehody přináší, ale jak bylo trefně řečeno v jednom článku, „smutné je, že kdyby mise dopadla dobře, nikdo o ní nenapíše“.

• Čína zakončila oblet Měsíce. Sonda Chang'e 5 T1 úspěšně přistála. V odkazovaném článku jsou fotografie z přistání a další podrobnosti.

• Upravenou verzi rakety Sojuz úspěšně využila nákladní loď Progress M-25M, která se po šesti hodinách od startu připojila ve středu 29. října k ISS.

• 8. listopadu 1854 (160 let) se narodil matematik a fyzik Janne Rydberg. Studoval spektrální čáry různých prvků a snažil se proniknout do struktury atomu. Ačkoli se mu to nepodařilo, zůstal nám po něm pojmenován tzv. Rydbergův atom, což je vysoce excitovaný atom vodíku, který se vyskytuje v dálavách vesmíru a vyzařuje na frekvenci 2,4 GHz.

• 9. listopadu 1934 (80 let) se narodil významný americký astrofyzik a popularizátor Carl Sagan. O vesmíru vyprávěl v seriálu Cosmos a o jeho představách kontaktu s mimozemskými civilizacemi pojednává kniha Kontakt. Jako vědec poukázal ještě před kosmickými sondami na fakt, že povrch Venuše je horký a suchý. Vyslovil též hypotézy o tekutém oceánu na Titanu a podpovrchovém oceánu na Europě. Podílel se také na výběru míst přistání sond Viking na povrchu Marsu. Carl Sagan je nejen v USA velmi uznávanou osobností.

• Sojuz TMA-13M se vrací na zem