Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  47. vesmírný týden 2010

47. vesmírný týden 2010

mapa-2010-47, Zdroj: Stellarium
Přinášíme na týden od 22. do 28. 11. 2010 přehled událostí - Měsíc, planety, úkazy na obloze, kosmonautiku a výročí.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 24. listopadu 2010 ve 20:00 SEČ.

Měsíc je po úplňku, poslední čtvrť nastane v neděli 28. 11. Pohybuje se souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva.

Planety viditelné okem: večerní obloze vévodí jasný Jupiter (-2,6 mag), kterého doprovází nedaleký Uran (5,8 mag). Velká červená skvrna může být s ohledem na počasí viditelná večer 26. 11. (20:00 SEČ) a 28. 11. (21:40). Ráno se nad obzor vyhoupne nejprve Saturn (0,9 mag) a poté velmi výrazná Venuše (-4,6 mag).

Jasnější kometa 103P/Hartley je v nevýrazném souhvězdí Lodní zádě na ranní obloze skrytá září Měsíce, ale upozorníme na ni, protože se blíží dvojici otevřených hvězdokup M46/M47 vlevo od Siria.
Od 25. 11. začínají ranní přelety ISS, ale výhodnější budou až příští týden.
V souhvězdí Velryby je stále dobře viditelná hvězda Mira - dlouhoperiodická proměnná, která má nyní asi 3,5 mag. Hvězda bude dále slábnout, až zmizí lidskému zraku docela. Perioda je v průměru 332 dní a jasnost klesá asi k 9 mag.

26. 11. se má od ISS oddělit kosmická loď Sojuz TMA-19 a přistát na Zemi.
26. - 28. 11. proběhne ve Valašském Meziříčí seminář Kosmonautika a raketová technika.

18. 11. 2010 zemřel Brian G. Marsden, významná osobnost v oblasti výpočtů drah planetek a komet.
25. 11. (400 let) - francouzský astronom Nicolas-Claude Fabri de Peiresc popsal objekt pod pásem Orionu jako mlhovinu, dnes známou jako M42 (nejjasnější na naší obloze). Zkuste si připomenout pohledem na ni 400 let pozorování oblohy dalekohledem.

Mapa oblohy na listopad s vybranými úkazy ke stažení v PDF