Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  48. vesmírný týden 2014

48. vesmírný týden 2014

Mapa oblohy 26. listopadu 2014 v 18:00 SEČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 26. listopadu 2014 v 18:00 SEČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 24. 11. do 30. 11. 2014

Měsíc dorůstá do první čtvrti. Večer je nízko na jihozápadě Mars, za tmy lze vyhledat také Uran a Neptun. V druhé polovině noci a zejména ráno je pěkně vidět Jupiter. Aktivita Slunce je nízká. ISS vítá novou posádku 42. expedice, která přilétá v Sojuzu TMA-15M. K asteroidu by měla v neděli odstartovat japonská Hayabusa-2.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 26. listopadu v 18:00 SEČ.

Měsíc bude v první čtvrti v sobotu 29. listopadu. Tenký srpek bude postupně zdobit večerní oblohu. V úterý a středu prochází nad jihozápadem kolem Marsu.

Mars (0,9 mag) se nachází večer nízko na jihozápadě. Planety Neptun (7,9 mag) a Uran (5,7 mag) jsou nejlépe viditelné hned večer pomocí dalekohledu.
Jupiter (−2,1 mag) je ráno vysoko nad jihovýchodem. Pozorovatelný je už kolem půlnoci. Níže jsou úkazy GRS a měsíčků.

27. 11. 3:55   25. 11. Io přechod stínu 1:32–3:49
Io přechod měsíc 2:46–5:03
29. 11. 5:30   26. 11. Kallisto zákryt zač. 23:36
30. 11. 1:25/td>   30. 11. Ganymed přechod stínu (22:29)–2:07
Ganymed přechod měsíc 3:23–7:01
Europa zatmění zač. 5:31
1. 12. 7:10

Aktivita Slunce je nízká i přes výskyt několika skvrn. Další zvýšení aktivity je zatím nepravděpodobné. Vývoj skvrn můžeme sledovat na aktuálním snímku SDO.

• Sojuz TMA-15M je na cestě ke stanici ISS. Pokud půjde vše podle plánu, zakotví v pondělí ráno u stanice.

• Čína vypustila dvě rakety během 24 hodin. Zajímavostí je, že o druhé raketě se zatím mnoho neví, protože souvisí s vojenským programem.

• 30. listopadu odstartuje k asteroidu Hayabusa-2. Japonská agentura JAXA plánuje přenos startu rakety H-IIA z Tanegashimy na internetu.

• 28. listopadu 1964 (50 let) byla vypuštěna kosmická sonda Mariner 4, která jako první vyfotografovala planetu Mars. Detailní snímky potvrdily, že na Marsu je povrch s krátery a po kanálech ani stopy. Bylo také zjištěno, že atmosféra je velmi řídká (tlak asi 1 % pozemského). Nenechte se zmást snímkem na Wikipedii, na stránce NASA můžete vidět mnohem lepší. Na tehdejší televizní techniku jde o úžasný výkon.

• Přiblížení Měsíce k Uranu
  • Testovací let lodi Orion
  • Výročí: přechod Venuše 1639
  • Výročí: Thor – barevný snímek Země
  • Výročí: let šimpanze Sama
  • Výročí: objev měsíce Himalia

Mapa oblohy s úkazy v listopadu ke stažení v PDF,

Štítky: Vesmírný týden, Mariner 4

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!